Assen 1 start nieuw seizoen met nederlaag

Verslag: Sjoerd

Een uitwedstrijd naar Amsterdam is altijd leuk. Ook ditmaal reisden we met de trein en aangekomen op het centraal station besloten we te voet de reis naar hartje Jordaan af te sluiten. Het werd een aardige stadwandeling door o.a. de negen straatjes.

Aangekomen bij café Laurierboom bleek dat onze gastheren nog druk bezig waren de schuin tegenover gelegen galerie om te bouwen tot speelzaal. Deze was qua oppervlakte net groot genoeg om 8 partijen te huisvesten.

Omdat we met twee invallers – Martin en Sjoerd – speelden en dus beide reguliere verslaggevers hun handen vol hadden aan hun eigen partij, wordt het ditmaal een summier verslag.

Arjan – die naast mij zat – deed het fantastisch en opende de score tegen Ymar de Groot.

Kort daarop verloor Tycho van Werner Moller. Onderweg kwam Tycho een paar pionnen achter en een vrije h-pion bleek teveel van het goede.

Gertjan moest het onderspit delven tegen de oud-Groninger Mark Kremer en dat is geen schande.

Zelf speelde ik tegen Ron Nep, die twee pionnen offerde voor hele vage rommelkansen. Bij sterk tegenspel had deze eenvoudig kunnen pareren, maar vanaf zet 19 slopen er toch wat onnauwkeurigheden in mijn verdediging.

Inmiddels had ook Elmar verloren van Hajo Jolles.

Rieks won van de sterke Elwin Osterwald (2178). Een wat lastig te ontcijferen notatie noopt tot deze wat bondige constatering.

Pieter had het op bord één moeilijk tegen Björn Lundberg. Pieter kan echter uitstekend eindspelen keepen en met het nodige reken-, kunst- en vliegwerk wist hij nog bijna te winnen ook. Nadat beide heren na een pionnenrace een dame op de achterste rij gehaald hadden eindigde de partij als volgt:

Martin was als laatste nog aan het ploeteren tegen Paul Schipper om tegenspel te bieden tegen een pion achterstand. Dat lukte niet.

Samengevat kunnen we stellen dat we een verwachte nederlaag hebben geleden, maar zeker niet zijn afgedroogd.

Laurierboom-Gambiet 2112 - Assen             1954 5½ - 2½
1. Björn Lundberg      2235 - Pieter Tromp      2100 ½  - ½