Prachtige competitiestart voor Assen 2

Geen reacties op Prachtige competitiestart voor Assen 2

Nieuw seizoen, nieuwe kansen. De tweede plaats van vorig seizoen smaakt naar meer! Assen 2 is opnieuw op enkele plaatsen veranderd, want Geon wilde graag weer in het eerste spelen en Frank is helaas (hopelijk voorlopig) gestopt… Gelukkig zijn er goede vervangers: Martin zakt weer een team, Jesper is dit seizoen basisspeler na enkele succesvolle invalbeurten vorig seizoen. en we hebben ook een nieuwe aanwinst in de persoon van Robert Stallinga! Hij deed enkele jaren geleden mee aan ons allereerste vierkampentoernooi en versloeg toen o.a. Elmar, een sterke speler dus!

Gisteravond was het tijd voor de eerste wedstrijd, uit tegen Middelstum. Ik herinner me hun vorige speellocatie nog goed: herberg In De Valk, met ouderwets krakende vloer 😉 Tegenwoordig spelen ze in Borg Ewsum, zonder krakende vloer maar nog altijd gezellig.
De samenstelling van het team had wat voeten in aarde: Sybrand en Jesper konden niet meedoen, en dus werd Abedin opgetrommeld als invaller. Helaas zegde ook Jan P. enkele dagen voor de wedstrijd af en leek het er even op dat we met 7 man zouden spelen… tot zondag het verlossende bericht kwam dat Jacob het team compleet ging maken! Na wat kleine omwegen kwamen we rond 19:30 aan, en de klokken konden keurig op tijd aangezet worden.

Jacob bracht het eerste resultaat van het seizoen binnen. Vlak na de opening won hij ineens twee pionnen, maar zijn tegenstander kreeg er behoorlijke activiteit voor terug, en enkele zetten later werd remise gegeven. Met 100 ratingpunten minder een prima prestatie!

Ben scoorde het eerste volle punt, en het ging zo te zien min of meer van een leien dakje: zijn tegenstander gebruikte veel te veel tijd en deed rond zet 20 een paar pionnen in de aanbieding. Zo’n buitenkans moet je Ben niet geven, zo weten wij al jaren: hij wikkelde eenvoudig af naar een toreneindspel waarin zijn c-pion een touchdown ging maken. Lekker!

Abedin verdubbelde de voorsprong, en ook bij hem ging het soepel: ook hier werden twee pionnen verorberd, en aan het einde zat er nog een leuk trucje in.

Robert bekroonde hierna zijn debuut op bord 1 met een keurige overwinning. Hij won vlak na de opening een kwaliteit, maar moest even opletten dat zijn eigen koning niet onder vuur zou komen te liggen. Dat gevaar werd netjes bezworen, waarna Robert de aanval overnam en het overtuigend afmaakte. Had ik al gezegd dat hij een absolute aanwinst is voor de club?

Ikzelf tikte het eerste matchpunt binnen, maar dat ging niet van harte. Ik speelde dezelfde opening waarmee ik anderhalf jaar geleden tegen Roden een belangrijke overwinning behaalde, maar Harry Wubs (alweer de zevende keer dat ik tegen hem speelde!) deed het beter en wist me een onaangename druk op mijn stelling te bezorgen. Gelukkig kon ik me bevrijden, maar dat ging wel ten koste van een zwakte op d6. Uiteindelijk verloor ik een pion en dacht ik dat het alle hens aan dek was… maar toen bood Harry ineens remise aan! Dat nam ik uiteraard onmiddellijk aan, in de wetenschap dat de resterende borden er gunstig voor stonden en de matchwinst zo goed als binnen was.
Voor de geïnteresseerden mijn slotstelling, met zwart aan zet:

Sjoerd stelde de matchwinst veilig, maar ook bij hem ging het niet helemaal vanzelf, want in het begin stond hij niet zo lekker. Gelukkig bezondigde zijn tegenstander zich aan een onnauwkeurigheid, waarna Sjoerd zich kon bevrijden en het initiatief overnam. Dat leverde uiteindelijk twee pionnen en een overmacht aan activiteit op, en dat was wel aan Sjoerd besteed. Na zijn ongelukkige nederlaag van afgelopen zaterdag een mooie opsteker!

Helaas wist Middelstum hierna de eretreffer te scoren, want Hans kon zijn eindspel niet houden. Ik dacht een hele tijd dat hij prima stond, maar in het eindspel kwam hij met een passieve loper te zitten tegenover een actieve voor zijn tegenstander, en die wist dat voordeel keurig uit te buiten. Jammer!

Kenneth bracht de eindstand op het bord met een vol punt, maar had daarvoor nogal wat hulp nodig van zijn tegenstander:

Een mooie start dus! Over drie weken komt Haren & Oostermoer op bezoek; benieuwd of het resultaat van vorig jaar (4 – 4) overtroffen kan worden!

Middelstum     1727 - Assen 2           1755 2 - 6
1. Albert Verheij 1899 - Robert Stallinga  1954 0 - 1