Meesterklasse D: lastige tweede speeldag voor “Team HaAs”

Gisteren was het alweer tijd voor speeldag 2! Zelfde opstelling, zelfde chauffeurs, wat kon er nog misgaan?

Ronde 4: Magnus Leidsche Rijn 2 – Assen

Tegen het tweede team van de grootste jeugdschaakvereniging van het land (ruim 100 leden!) werd het helaas een zware dobber… Jaël wist in een partij met wederzijdse fouten eeuwig schaak af te dwingen, maar de anderen verloren vrij kansloos. Gelukkig zijn er drie wedstrijden per dag!

Magnus Leidsche Rijn D2 968  - Assen D1          872  3½ - ½
1. Mees de Heij            1099 - Jaël Wierenga     1262 ½  - ½
2. Polle van Arendonk      1050 - Lyne Bruggink     1010 1  - 0
3. Kobe Smeets             945  - Arjan Mulder      618  1  - 0
4. Koen Aubel              778  - Matthijs Eikelaar 600  1  - 0

Ronde 5: Assen – Klim-Op 3

Een rare wedstrijd: we winnen met 3 – 1, maar voor hetzelfde geld was het 2 – 2 of 4 – 0 geworden! Arjan en Matthijs kwamen allebei compleet gewonnen te staan, maar helaas zag Arjan pat over het hoofd en Matthijs eeuwig schaak, en dus moesten ze allebei met een halfje genoegen nemen… Daar tegenover kwam Lyne goed weg toen haar tegenstander in gewonnen stelling de mist in ging en ze dus alsnog het punt in ontvangst kon nemen. Jaël boekte als enige een min of meer regelmatige overwinning en stelde de eindstand vast.

Assen D1          872  - Klim-Op D3         839 3 - 1
1. Jaël Wierenga     1262 - Tonny Wang         878 1 - 0
2. Lyne Bruggink     1010 - Collin Halkes      854 1 - 0
3. Arjan Mulder      618  - Yisha Chen         899 ½ - ½
4. Matthijs Eikelaar 600  - Jasper Aron Krause 726 ½ - ½

Ronde 6: Assen – Magnus Leidsche Rijn 1

Na het tweede team van de grootste jeugdclub van Nederland nu dus hun eerste team! Hun eerste-bord-speler zal misschien bij sommigen een belletje doen rinkelen, want Nils Neisingh deed vier weken geleden nog mee aan ons vierkampentoernooi. Altijd leuk om bekende gezichten te zien!
De wedstrijd zelf had een grillig verloop. Arjan kon opeens de dame van zijn tegenstander insluiten, maar zag het te laat en verloor daarna vrij kansloos. Vrijwel onmiddellijk daarna sloeg Matthijs toe en trok de stand weer gelijk! Lyne had helaas een stuk weggegeven, maar ontwikkelde een enorm overwicht aan activiteit, en Jaël stond niet onaardig tegen Nils. Zou er nog een matchpunt inzitten?
Lyne wist haar stuk weer terug te winnen, maar stond nog altijd drie pionnen achter. Daarvan wist ze er één terug te winnen, en in het overgebleven paardeindspel stonden haar stukken zo goed dat haar tegenstander niet verder kon komen. Alsnog een halfje dus voor Lyne, en gezien de manier waarop ze dat heeft afgedwongen is dat een geweldig knappe prestatie! Jaël kwam helaas uiteindelijk toch in onoverkomelijke problemen en moest de vlag strijken, maar dat is met zo’n tegenstander absoluut geen schande. Wel opmerkelijk dat we tegen MLR 1 een bordpunt meer hebben gescoord dan tegen hun tweede team!

Assen D1          872  - Magnus Leidsche Rijn D1 1003 1½ - 2½
1. Jaël Wierenga     1262 - Nils Neisingh           1681 0  - 1
2. Lyne Bruggink     1010 - Tom van Egmond          872  ½  - ½
3. Arjan Mulder      618  - Felix Hamoen            820  0  - 1
4. Matthijs Eikelaar 600  - Terje de Heij           638  1  - 0

In totaal hebben we dus evenveel bordpunten gescoord als de eerste dag, maar helaas wel een matchpunt minder… Daardoor zijn we gezakt naar plaats 20, maar er zijn nog drie wedstrijden om in ieder geval in het linker rijtje te eindigen! We zullen daar wel even geduld voor moeten hebben, want de laatste speeldag voor de D-categorie vindt pas over twee maanden plaats, 9 december om precies te zijn. In de tussentijd staan er gelukkig voldoende jeugdtoernooien op het programma, dus er hoeft zeker niet stil gezeten te worden!