Assen 2 verslaat Het Kasteel

Geen reacties op Assen 2 verslaat Het Kasteel

Verslag: Sybrand

De wedstrijd gisteren. Het werd dus 7-1 voor ons. Een monsterscore, maar de uitslagen op de verschillende borden was een goede weergave van de betreffende partijen meldde Paul Assen, de teamleider van Het Kasteel, en zo was het eigenlijk ook wel. Het Kasteel was wel verzwakt door het wegblijven van één van de spelers, zodat op het laatste moment een invaller moest worden opgetrommeld. Geen lekker begin als je ook zelf moet spelen en druk bent een team te completeren.

Assen was op bijna volle oorlogssterkte; alleen Martin had om praktische redenen (hij is interne competitieleider en mede-jeugdleider bij Assen) de wedstrijd aan ambitieuze jeugd over gelaten.

De eerste die het punt kwam melden was Jan. Zijn tegenstander had te snel f4 gespeeld, waardoor een paard niet terug kon worden beslagen door een dreigende penning met een loper. Eigenlijk was de partij dus na 6 zetten al voorbij. Om 10 over 9 werd de witte vlag gehesen. (0-1)

Jesper was de tweede die het punt schreef. Hij won van Feline Waardenburg. (0-2)

Sjoerd kwam om half 11 een remise in het mandje doen. Hij meldde per mail vanochtend: “In een Schotse partij moest ik tegen Stephan Broertjes in de verdediging. Dat lukte redelijk. Alhoewel ik steeds een klein minnetje had bleef ik binnen de remise marge. Toen Stephan remise aanbood aarzelde ik geen moment en stemde ermee in.” (0,5-2,5)

Zelf mocht ik met wit 5 minuten later het punt laten noteren tegen Jeffrey ter Velde op bord 5. Hij ruilde een loper en een paard in het middenspel tegen toren en pion, en dat was geen gelukkige ruil voor hem. Even over half 11 kon de klok worden stilgezet. (0,5-3,5)

Even voor 11 werd de tweede remise genoteerd door Hans met wit op bord 3. Hij leek de hele partij op een winst af te stevenen, stond een pion voor, maar kennelijk was dat uiteindelijk niet voldoende. Het eerste wedstrijdpunt werd hiermee binnengesleept (1-4). Commentaar Hans:
“Op bord 3 speelde ik tegen Arjen Wemmenhove. Na een voor mij niet zo bekende opening (Philidor: 1. e4 e5 2. Pf3 d6 3. d4 f5) kwam ik na 14. Lg3 in de volgende stelling terecht.

Robert volgde snel hierna. Op bord 2 won hij rond 11 uur van Valentijn van der Scheer. Deze overwinning leek vrij onbedreigd tot stand te komen. Hierdoor werd duidelijk dat Assen ging winnen (1-5).

Wit kan niet goed op d4 nemen zonder verdere verliezen.”

Met nog twee wedstrijden te gaan tekende de monsterzege zich reeds af. Frank stond een pion voor tegen Paul Assen, en maakte geen fout. Tegen half 12 was de strijd gestreden (1-6). Commentaar Frank:
“Na 1.Pf3 f5 2.b3 Pf6 3.Lb2 zette mijn tegenstander Paul Assen in gedachten zijn paard op b8 recht zonder het ‘even recht zetten’ te noemen. De derde zet maakt mij niet zoveel uit, dus hij mocht een andere zet spelen; het werd 3..b6. Al ver in de partij bood hij voor een tweede keer remise aan. Ik vond het vreemd, want het was een zeer ambitieuze zet. Namelijk 26..Lh1 Zie het diagram.

Kenneth stond in het eindspel met zwart een pion voor. Hij ging voor mat, maar een kwaliteitsoffer van zijn tegenstander voorkwam dit niet alleen, maar bleek ook een slecht gepositioneerde toren op te leveren zodat wit met een pion naar de overkant kon lopen. Doordat Kenneth een paar pionnen extra had was er nog een kansje op remise na offeren van de toren tegen de gepromoveerde pion. Dit bleek inderdaad het geval. Wit sloeg in het proces nog een remiseaanbod af, ging met zijn koning de verkeerde kant op en ineens kon Kenneth zijn pionnen ondersteunen met zijn koning en promoveerde hij als eerste naar een dame en won hij om kwart voor 12 de partij!

Commentaar Kenneth: “In mijn opening tegen Jan Snoeijer bood ik een pion voor een tempo voorsprong, en dat leek mij de hele partij het initiatief te geven. Al na 6 zetten konden de dames van het bord af:

Al met al een overwinning met grote cijfers, maar inderdaad aan vrijwel alle borden een terechte uitslag.

Het Kasteel             1767 - Assen 2             1817 1 - 7
1. Paul Assen              2053 - Frank van der Werff 2012 0 - 1