Chess Festival Groningen wederom succesvol voor Assenaren!

Het Chess Festival Groningen is en blijft één van de beste tradities in de noordelijke schaakwereld, en een al even mooie traditie is dat er jaarlijks veel Assenaren meedoen. Ditmaal was onze club met maar liefst 16 man/vrouw vertegenwoordigd: twee in de A-groep, vier in de B/C-groep, acht (plus een oude bekende) in de diverse Compactgroepen, en nog eens twee in het Grand-Prix-toernooi. Ook een mooie traditie is dat er regelmatig prijzen mee terug naar Assen gaan, en dat gebeurde ook ditmaal weer! Een leuk nieuwigheidje was, dat de hoogste borden van de B/C-groep en de hoogste twee Compactgroepen ditmaal ook live werden uitgezonden, en daardoor konden we iedere dag genieten van de Asser prestaties!

Grand-Prix-toernooi

We beginnen net als vorig jaar met het Grand-Prix-toernooi, want daarin vielen de beste prestaties te bewonderen: Léon stond in groep B slechts twee remises af en Noël, in zijn eerste toernooi als clublid, won in groep E zelfs al zijn partijen, en dus mochten ze aan het einde van de middag allebei een hoofdprijs in ontvangst nemen! Klasse gespeeld, nogmaals van harte gefeliciteerd!

A-groep

De twee Assenaren in de A-groep wisten helaas geen 50% te scoren, maar deden het desondanks uitstekend. Elmar begon tot ieders verrassing met 2½ uit 3 tegen drie titelhouders, maar kon daarna pas in ronde 8 weer een punt aan zijn totaal toevoegen. Met 3½ uit 9 boekte hij wel een ruime overscore van 1,7 punten! Rieks kwam ook op dat totaal uit, maar hij verdeelde zijn punten wat gelijkmatiger over het toernooi: 1½ punten in de eerste vier ronden en twee in de laatste vijf. Ook voor Rieks een mooie overscore, dus beide heren kunnen zeer tevreden zijn over hun toernooi!

B/C-groep

In deze groep hadden we een heuse favoriet in de persoon van Geon, en hij maakte dat volledig waar. Hij kwam wel een paar keer in moeilijkheden, maar wist zich er als een heuse Houdini iedere keer uit te redden om nog een heel of half punt te kunnen noteren. Dat leverde aan het einde de prachtige score van 7 uit 8 op, plus een bye (half punt) op tweede Kerstdag, en daarmee een gedeelde eerste plaats. Klasse gespeeld! Ook Kenneth wist zich in de prijzen te spelen: hij begon met 2½ uit 4, verloor na de rustdag twee keer, maar door zijn laatste drie partijen te winnen wist hij met 5½ uit 9 een ratingprijs te veroveren! Gertjan scoorde een half puntje meer en eindigde daarmee als gedeeld zesde, maar kwam helaas niet in aanmerking voor de prijzen, en Lukas begon met ½ uit 4 (tegen ongeveer 1700 gemiddeld), maar kwam in de tweede helft sterk terug en eindigde met 4 uit 9.

Compact A

Arjan was onze enige vertegenwoordiger in de hoogste Compactgroep, en hij hield de eer van onze club prima hoog: één overwinning, een nederlaag en drie remises tegen gemiddeld 2137, daar kun je mee thuiskomen!

Compact B

In deze groep deed de oude bekende mee: Paul speelde zijn eerste serieuze partijen sinds anderhalf jaar, en dat ging hem geweldig af, ondanks dat hij in de eerste ronde moeizaam begon en al snel verloren kwam te staan. Gelukkig wist hij die partij, met wat hulp van de tegenstander, alsnog naar zich toe te trekken, boekte daarna twee overtuigende overwinningen, een solide remise tegen de medekoploper, en in de laatste ronde wist Paul zijn tegenstander een dame-eindspelletje afhandig te maken. 4½ uit 5 en een gedeelde eerste prijs, dat smaakt ongetwijfeld naar meer! Tycho speelde ook in deze groep mee, en was zelfs als vierde geplaatst, maar zijn toernooi verliep heel wat minder soepel; na een verrassende nederlaag in ronde 1 won hij wel zijn volgende twee partijen (knap dame-eindspel in ronde 3!), maar kwam in de laatste twee ronden niet verder dan remise. 3 uit 5 is op zich geen slechte score, maar er zal toch meer in hebben gezeten…

Compact C

Jan B. kwam in deze groep helaas niet aan overwinningen toe; drie remises en een bye (half punt) waren zijn deel. Volgende keer beter!

Compact D

De laagste Compactgroep kende de grootste Asser inbreng: vijf deelnemers maar liefst, en daarvan eindigden drie op een gedeelde derde plaats en dus in de prijzen! Van Abedin mochten we dat wel verwachten, aangezien hij als eerste geplaatst was, maar hij moest toch twee remises afstaan… Tinus had de stoute schoenen ook weer eens aangetrokken, en hij begon, na een bye op tweede Kerstdag, zelfs als een speer door zijn eerste drie partijen te winnen! Helaas stond in de laatste ronde de koploper met 4 uit 4 op het programma, en die bleek net even te sterk… De echte verrassing was dat Lyne zich ook tussen de prijswinnaars wist te spelen, en dat met een overscore van bijna 2 punten in vijf partijen! Het had misschien zelfs nog mooier kunnen zijn, want in de derde ronde kwam ze misschien wel gewonnen te staan tegen de uiteindelijke groepswinnaar. Wat had er kunnen gebeuren als ze die partij daadwerkelijk had gewonnen… Jaël ging ook prima van start met twee overwinningen en een remise tegen Abedin, maar daarna kwam hij de man met de hamer tegen: twee nullen, en dus terug op 50% en geen prijs… Vaste deelnemer Pieter H. was er ook deze keer weer bij, en moest helaas ook deze keer ondervinden dat de noordelijke jeugdspelers bepaald geen knoeiers zijn: één overwinning kon hij bijschrijven, de rest ging verloren.

Alles bij elkaar dus weer een zeer succesvol toernooi met veel prijzen en ratingwinst, een prachtige manier om 2017 uit te luiden!

Toernooisite
Eindstanden: A-groepB/C-groepCompact ACompact BCompact CCompact D
Verslag en eindstanden Grand-Prix-toernooi (NOSBO-site)