Assen 2 naar kwartfinale NOSBO-beker

Een primeur voor Assen 2: vrijgeloot worden in de eerste ronde van de NOSBO-beker! De tweede ronde was dus onze eerste wedstrijd van deze editie, en daarin mochten we het opnemen tegen Valthermond. Ook voor hen een primeur overigens, voorzover ik kan nagaan: in het NOSBO-archief, dat terug gaat tot het seizoen 1994-1995, is geen enkele eerdere bekerdeelname van Valthermond te vinden! Voor hen is het bekertoernooi een welkome afwisseling: zij spelen dit seizoen in de tweede klasse een dubbelrondige vierkamp, slechts zes wedstrijden tegen drie tegenstanders dus…

Iets na half 8 waren Robert, Kenneth en ikzelf aangekomen bij het Dorpshuis van Valthe, en een paar minuten later meldde ook Hans zich. Tijd om de wedstrijd aan te vangen!

De eerste die klaar was, was ikzelf: slechts een half uur en 14 zetten had ik nodig, maar ik moet met het schaamrood op de kaken bekennen dat het met afstand de slechtste partij van de avond was, zeker ook van mijn kant. Kijk en huiver:

Robert mocht ongeveer een uur later het tweede punt laten aantekenen. Hij kwam al snel in het voordeel en won een pion, maar het leek nog lastig om er door te komen. Gelukkig hielp de tegenstander een handje door een volle toren weg te geven, en dat bespaarde verder denkwerk. 2 – 0 voor, en op grond van het bekerreglement (bij 2 – 2 valt het laatste bord af, en wij hadden op bord 1 en 2 de punten al binnen) waren we al zeker van plaatsing voor de kwartfinale!

Kenneth mocht als derde zijn partij beëindigen met een vol punt, maar daar zag het een tijdlang niet naar uit: hij moest zijn dame inleveren tegen twee torens, en omdat de witte torens niet bepaald actief stonden kon de zwarte dame zich ontpoppen tot het beste stuk van het bord:

Hans mocht het rijtje overwinningen compleet maken. Hij kwam na de opening stukje bij beetje beter te staan, maar na kwaliteitswinst leek het nog even gevaarlijk te worden met een witte loper die bij de zwarte koning naar binnen keek. Gelukkig wist Hans dat gevaar te neutraliseren en bleef hij uiteindelijk een toren voor.

4 – 0 dus, maar we hebben er nog behoorlijk ons best voor moeten doen. Op naar de volgende ronde!

Valthermond       1577 - Assen 2             1840 0 - 4
1. Karel Stolte    w 1640 - Robert Stallinga  z 1934 0 - 1