Assen 2 kansloos eraf tegen Kasteel

Verslag: Sybrand

Op papier was het een moet-te-doen-zijn wedstrijd. Assen 2 is gemiddeld 60 ratingpunten sterker, en dan maak je toch een kans. Paul Assen bleek bij Kasteel afwezig, en ook wij waren niet in de sterkste opstelling, maar toch. Met maar liefst 160 ratingpunten extra per bord gingen wij de strijd aan. Maar dat rating niet heel veel zegt heb ik al vaker in de verslagen gezet. Het gebeurt op de borden. Kasteel kwam met twee dames Waardenburg aan die allebei nog sterk in ontwikkeling zijn. Dat bleek ook al na een ruim uurtje schaken.

Frank kwam melden dat hij het niet had gered tegen Lisanne met wit op 1. Zijn stelling zag er ook al zorgelijk uit met sterke zwarte lopers die zijn koning in een houtgreep hielden. Dus dat hij er af ging hadden we al een beetje aan zien komen. Frank maakte een paar foutjes zei Lisanne na de wedstrijd desgevraagd.

Sjoerd was de tweede die klaar was. Tegen Feline kwam hij redelijk uit de opening (wat was dat voor iets raars trouwens met die e-pion Sjoerd? doorlopen naar e6 en slaan op f7? origineel 🙂 ) en kreeg druk tegen de damevleugel waar Feline lang had gerokeerd. Een pion werd meegesnoept. Toen rond half 11 er gepraat werd aan bord 3 vroeg ik dus aan Sjoerd of hij gewonnen had. Nee, het was remise. Sjoerd had – geinspireerd door het geklungel aan de overige borden zo meldde hij – wat lichte stukken /kwaliteit weggegeven en snel remise aangeboden in de hoop dat Feline dat zou accepteren. Dat deed ze.

Hans was de tweede die eraf ging tegen Stephan Broertjes op 2. Met zwart had hij het moeilijk, had een penninkje over het hoofd gezien was een gezonde pion kostte, en vervolgens kwam een witte loper en toren de rest halen. Dat was niet te keepen.

ikzelf speelde op bord 4 met zwart. Liet f5 toe waar ik dat niet had moeten doen, dacht dat te parreren met een kwaliteitsoffer maar dat ging niet zag ik bijtijds. Dus een sterk paard op d5 was het gevolg. Toen f5 naar f6 werd opgeschoven (niet gezien) was het einde nabij. Een blundertje maakte dat het om 11 uur afgelopen was in plaats van half 12.

3,5 – 0,5 voor Kasteel, en een terechte overwinning.

Assen 2               1867 - Het Kasteel           1723 ½ - 3½
1. Frank van der Werff w 1982 - Lisanne Waardenburg z 1770 0 - 1