Asser D-team overtuigend NOSBO-kampioen!

Na twee titels in samenwerking met Haren waren we gisteren (17 maart) weer eens in staat om zelf een team mee te laten doen aan het NOSBO-jeugdteamkampioenschap. Uiteraard waren Jaël en Lyne ook dit keer present, en naast hen maakten Léon en Noël hun clubteamdebuut. Helaas had verder alleen de Paardensprong een D-team aangemeld; twee teams dus slechts in de D-categorie, maar het voordeel was wel dat er nu geen gemengde teams waren…

Het plan was eerst om twee wedstrijden te spelen, maar in onderling overleg werd besloten tot een Scheveninger systeem: alle spelers van team 1 spelen dan een keer tegen alle spelers van team 2. Eigenlijk wel een stuk leuker, want dan speel je niet alleen meer partijen, maar ook tegen verschillende tegenstanders!

In de eerste ronde begonnen we meteen goed door met de maximale score te winnen, maar qua spelverloop was het wel degelijk spannend! Noël maakte eenvoudig 1 – 0, maar de andere partijen stonden er niet zo duidelijk voor. Léon nam in een toreneindspel een groot risico door een witte pion op a6 met rust te laten, maar hij werd ervoor beloond toen hij zijn eigen g-pion mocht promoveren, en dat betekende 2 – 0. Lyne leek tegen Rogier Visser op remise af te stevenen, maar mocht opeens met haar dame binnenvallen en alsnog het volle punt noteren. Jaël had tegen oude bekende Stella Dekker vrij vroeg een stuk cadeau gekregen, maar had veel moeite om dat voordeel te verzilveren: pas in het eindspel, met ieder nog ongeveer een minuut op de klok, wist hij de partij naar zich toe te trekken. 4 – 0 dus, maar het ging niet makkelijk!

Daarmee was de spanning eigenlijk al een beetje weg, en na de 3 – 1 overwinning in ronde 2 was de titel al bijna binnen! Noël speelde helaas even te snel en gaf een toren weg, maar de anderen wonnen overtuigend, waarbij met name de relatief eenvoudige overwinning van Lyne op Stella opviel. 7 – 1 voor na twee ronden dus, nog anderhalf bordpunt nodig!

Die bordpunten kwamen in de derde ronde vrij snel omdat Jaël en Lyne opnieuw eenvoudig wonnen. Léon hield Stella knap op remise, en Noël wist tegen Rogier een pion te winnen, maar helaas kwam hij in het eindspel ervaring tekort en werd alsnog overspeeld. Hoe dan ook, de titel was binnen!

Om het af te leren wonnen we ook de laatste ronde, doordat Jaël en Lyne hun 100% vol maakten en Léon opvallend weinig moeite had met Rogier. Noël moest het in deze ronde opnemen tegen Stella; ook nu wist hij een pion te winnen, maar kreeg een koningsaanval over zich heen en moest een stuk inleveren. Hardnekkig verzet mocht niet baten, en dus moest Noël helaas opnieuw een nul slikken. Zeker geen schande tegen het op één na grootste D-meisjestalent van het NOSBO-gebied!

Eindstand: 12½ – 3½, een overtuigende titel dus, en bij mijn weten is het de eerste keer dat we als club de NOSBO-titel in de D-categorie veroverd hebben! Daar hoort uiteraard ook plaatsing voor de landelijke jeugdcompetitie D bij, dus als iedereen dan ook mee kan doen gaan we weer drie zaterdagen naar Den Bosch!

(Leuk om te vermelden is, dat tegelijk met dit kampioenschap ook het rapidtoernooi van de Groninger Combinatie plaatsvond. Daar deden vijf Assenaren mee, en Gertjan behaalde van hen het beste resultaat door de C-groep op zijn naam te schrijven! Ook Pieter viel in de prijzen door tweede te worden in de B-groep; Maarten D. werd in die groep gedeeld vierde, en Rieks (in de sterk bezette A-groep, met o.a. Sipke Ernst en Ivo) en Kenneth (in de C-groep) hadden het helaas zwaar en scoorden samen anderhalf punt…)

Uitslagen D-team (website NOSBO)Uitslagen rapidtoernooi (website GC)Foto’s (Facebook)