Afgetekende overwinning van Assen 2 tegen Lewenborg

Verslag: Sybrand

De dag na Pasen mochten wij aantreden tegen Lewenborg. Lewenborg op papier de op rating één na sterkste ploeg in de promotieklasse, en bovendien ook zelf nog – zij het met een kleine kans – kampioenskandidaat. Een geduchte tegenstander, en bovendien een uitwedstrijd. Gelukkig konden de meesten meespelen, zodat we in bijna de sterkst mogelijke opstelling aantraden. Bij winst zouden we nog volop meedoen voor het kampioenschap, bij verlies zouden we (zeer) sterk afhankelijk zijn van de prestaties van GC 4 en Haren. Er stond dus wat op het spel. Nog voor aanvang voorspelde Hiddo Zuiderweg, de teamleider van Lewenborg, dat het 6,5 – 1,5 zou worden, voor Assen-2 wel te verstaan. Reden voor deze vrij pessimistische voorspelling was, dat Lewenborg met 4 invallers speelde (achteraf bleken dit wel tegenstanders met geiddeld een rating van 1700 te zijn, dus zo zwak waren ze niet).

Dan de wedstrijd. Martin was als eerste klaar. Hij mocht op bord 4 tegen Hiddo spelen, en deed dat op het oog goed. Hij kwam – met zwart – goed uit de opening en had enig ruimtevoordeel zo leek het, maar om twintig over negen kwam hij vragen of remise akkoord was. Dat was akkoord (0,5-0,5).
Commentaar Martin:
“Leuk, eindelijk eens de degens mogen kruisen met Hiddo! Ik kwam goed uit de opening, maar met een paar onnauwkeurige zetten verwaterde het voordeel. Op zet 20 bood hij remise aan; ik had niet het idee goed op winst te kunnen spelen, en omdat de overige borden er naar mijn mening goed voor stonden accepteerde ik na overleg met Sybrand het remiseaanbod.

De slotstelling na 20. a4:

Mijn structuur is beter en de witte loper is passief, maar op termijn heeft wit meer kans actief te worden. Kortom: wie staat beter?”

Als tweede kwam Kenneth om 10 uur melden dat de partij afgelopen was. Hij had met wit op 7 gewonnen van Piet Beetsma (0,5-1,5). Commentaar Kenneth:
“In mijn partij tegen Piet Beetsma was ik zoals gewoonlijk van plan met mijn london uit te komen. Nadat ik na de eerste twee zetten het idee had dat mijn tegenstander niet al te actief wou spelen nam ik echter toch de beslissing om zoveel mogelijk ruimte te pakken (1. d4 Pf6 2. Lf4 g6 3. Pc4 Lg7 4. e4 d6). Dit ruimte overschot betekende dat nadat wij aan andere kanten gerokeerd hadden dat ik waarschijnlijk meer vrijheid zou hebben om aan te vallen. Een tiental zetten later kwamen we met dit idee dus in de volgende stelling terecht:

Een half uur later kwam Hans – op 3 – vragen of hij remise mocht accepteren. Hans stond op het oog met wit net iets minder, iets gedrukter, dan zijn tegenstander., dus remise leek een mooi resultaat (1-2).

Vijf minuten later – het is ondertussen 5 over half 11 – won Ben zijn partij op bord 6 tegen Jan Wiebe van Veen. Ben had het middenspel afgerond met twee pionnen minder, hield een toreneindspel over. Hij manouvreerde zijn zwarte koning naar het midden van het bord en vervolgens de damevleugel, waar wit probeerde dit te parreren. Een beter plan van wit zou zijn geweest met eigen pionnen op de koningsvleugel te gaan lopen. In ieder geval waren hierdoor de zwarte pionnen eerder aan de overkant en kon Ben het punt noteren! (1-3).
Commentaar Ben:

Tegelijk met Ben vroeg Robert – spelend met zwart op bord 2- of hij remise kon aanbieden of accepteren. Dat mocht. Robert had een ver opgeschoven pion in het centrum verdedigd door een toren; een zwart paard op f2 was een ware doorn in de witte stelling. Maar toch leek het moeilijk dit uit te buiten, en de sterke opgeschoven pion zou zo maar eens heel zwak kunnen zijn als de stukken van het bord af zouden gaan. (1,5-3,5)

Om kwart voor 11 mocht ikzelf het punt bijschrijven. Ik speelde tegen Douwe Pol en kwam in een Pirc redelijk uit de opening. Toen ik de h-lijn kon openen kon ik hier de torens verdubbelen en een zware aanval op de zwarte koningstelling richten. Nadat zowel een toren op h8 was ingesloten als een paard op g7 was gepend was het einde onvermijdelijk (1,5-4,5).

Jan op 8 mocht met zwart het punt binnenhalen. Hij stond beter ontwikkeld, snoepte een paar pionnen mee en had tot slot een pionneneindspel met twee pionnen meer en een loper tegen paard. Na afruil van de stukken dreigde hij door te lopen naar de overkant, en dat wachtte Boudewijn niet af (1,5-5,5).

Tot slot speelde Frank op 1 met wit een mooie partij tegen Klaas Dijkhuizen. Hij had een sterk paard in de zwarte stelling weten te positioneren met daarachter een loper die een permanente dreiging van aftrekaanval in de stelling bracht. Klaas verdedigde zich lang en kundig, maar toen de e en f-pionnen gingen lopen was er geen houden aan. Rond half 12 gaf Klaas op en had Assen de op één na grootste zege van haar seizoen in de promotieklasse gescoord (1,5-6,5). Commentaar Frank:
Met wit kwam ik na de opening in mijn spel terecht. Mijn tegenstander had op de damesvleugel ruimtevoordeel, ik op de koningsvleugel. Toen ik een paard op d6 neerzette greep mijn tegenstander mis en speelde de pionzet f5. Na een afwikkeling kwamen mijn stukken heel actief te staan en had ik druk op de zwarte stelling. Het was vrij gesloten en niet gemakkelijk om door heen te komen. Na een dameruil kreeg ik twee verbonden vrijpionnen en kon ik zo naar de overkant lopen. Ik kijk uit naar de beslissende wedstrijd ronde 9 tegen onze concurrent Groninger Combinatie 4 die al binnenkort op het programma staat.

Al met al een monsteroverwinning, vooraf voorspeld door Hiddo (het Orakel van Lewenborg 🙂 ?) niet zo zeer door gebrekkige tegenstand maar door geconcentreerd schaak en – eerlijk is eerlijk – een beetje geluk 🙂

Op naar de kampioenswedstrijd tegen Groninger Combinatie 4 op 14 april!

De cijfers:

Lewenborg           1769 - Assen 2             1856 1½ - 6½