Assen-2 Kampioen NOSBO !

Geen reacties op Assen-2 Kampioen NOSBO !

Verslag: Sybrand

Ja het is dan toch gebeurd: Assen-2 is kampioen en promoveert naar de 3e klasse KNSB ! Maar voor het zover was moest GC 4 nog op minimaal gelijk spel gehouden worden in de gemeenschappelijke slotronde in Zuidlaren.

Vooraf bleek dat iedereen wilde spelen voor de laatste ronde, hetgeen tekenend was voor de motivatie bij de spelers. Jan bood zich vrijwillig aan om als supporter te acteren, en voorrang te verlenen aan de jeugd, waarvoor dank! In een gezellig vol Grand Cafe startte de wedstrijd rond kwart over één.
GC had voor de gelegenheid de opstelling licht gehusseld, waardoor Robert tegen Russell Spears speelde, ik tegen Jaap Ham en Kenneth tegen Eddie Janssen.

De eerste die klaar was was Ben. Ben speelde op 7 tegen jeugdtalent Daan Noordenbos. Veel heb ik hier niet van gezien – de partij tegen Jaap vergde mijn volle aandacht – maar wel dat de dames vroeg in het spel waren. Ben trok aan het kortste eind zo bleek (0-1). Commentaar Ben direct na afloop: hij wilde de overige teamleden op scherp zetten het beste uit zichzelf te halen.

Frank maakte de stand geljik (1-1). Frank speelde met zwart tegen Taco van der Poel op één. Zijn commentaar: Ik speelde een Najdorf met zwart. Allebei namen we ruim de tijd voor elke zet. De stelling was nogal scherp. Mijn tegenstander speelde ambitieus zijn centrumpion op. Ik reageerde met een paar handige zetten. Ik won heel snel een kwaliteit door een leuke paardenmanoeuvre. Daarna kon ik het makkelijk uitspelen.

Robert volgde snel daarna op het tweede bord met wit. Hij speelde zoals gezegd tegen Russell Spears, die voor de gelegenheid was gepromoveerd van het zevende naar het tweede bord. Robert kreeg in de partij de keuze tussen een positionele aanpak en een dynamische; hij koos voor de laatste en ruilde een stuk tegen drie pionnen en een aanval. Di leverde de winst op (2-1).

Ikzelf speelde op 4 tegen Jaap Ham. Jaap speelde taai, ruilde wat stukken af, en miste naar mijn idee een mogelijkheid om op c2 een pion te winnen. Zie de stelling na 22. Dd3

Sjoerd was de volgende die spelend op bord 6 klaar was. Hij had een remiseaanbod gekregen van Johan Mosterdman, en na overleg mocht hij deze accepteren (3,5-1,5).

Martin speelde op 3 tegen Frans Vermeulen. Hij stond bijzonder goed, maar gezien de stand in de wedstrijd was een halfje zeer welkom! Een remiseaanbod werd geaccepteerd, en Assen-2 was daarmee kampioen! (4-2)

Hans op 5 speelde een strakke wedstrijd tegen Meine Straatman. De partij was nogal complex, maar toen Hans druk op de damevleugel kon opbouwen, een paardvorkje had en met de toren binnenkwam was het einde nabij (5-2).
Commentaar Hans:

De laatste die nog speelde was Kenneth op bord 8 tegen Eddie Janssen. Op het spel stond naast de wedstrijd ook de koppositie in de promotieklasse voor individuele spelers. Zowel Eddie als Kenneth staan daarin hoog op de ranglijst na 8 ronden. Hoe het precies ging weet ik niet, maar Kenneth speelde lange tijd met een stuk minder. Dit heeft hij uiteindelijk niet gered (5-3).

Al met al een mooie spannende wedstrijd, waarin eigenlijk de hele tijd Assen-2 niet in gevaar is geweest.
We kunnen terugkijken op een mooi seizoen, waarin we het een paar keer moeilijk hebben gehad (tegen Haren en Veendam), maar waarin we over het algemeen goed hebben gepresteerd met een mooie schaal als kroon op het seizoen!

Volgend jaar naar de derde klasse KNSB, en dat levert weer nieuwe uitdagingen op. Niet iedereen kan op zaterdag spelen, Assen-1 kan niet meer putten uit invallers uit het tweede (die spelen immers zelf ook), dus we hopen op versterking van spelers die graag zaterdag willen spelen maar dat bij hun eigen club niet kunnen.

Tot slot de cijfers:

Assen 2             1857 - Groninger Combinatie 4 1777 5 - 3