Assen 1 ontloopt degradatie ondanks zware nederlaag

Assen 1 mag het komend seizoen opnieuw in de tweede klasse KNSB proberen. Daarmee is ongeveer het enige positieve nieuws van gistermiddag (21 april) gemeld, want de wedstrijd tegen MSV werd een kansloze missie…

Elmar was de enige Assenaar die een vol punt bij mocht schrijven, en hij deed dat met volle overtuiging. Vanaf het begin was hij de baas op het bord, en hij verzilverde zijn voordeel door uiteindelijk een volle toren voor te komen. We mogen wel zeggen dat Elmar weer helemaal in vorm is!

Arjan, Tycho, en de invallers Martin en Gerard, gingen er vrij kansloos af. Verder geen commentaar 😉

Bij Pieter was het vanaf het begin chaos. Hij kreeg een variant tegen die hij zelf ook speelt, en leek zijn pluspion te kunnen consolideren, ondanks dat hij de rokade moest opgeven. Helaas verloor hij ergens zijn dame tegen twee torens, en daarmee was Pieters tegenstand gebroken.

De enigen die mogelijk aanspraak op meer hadden kunnen doen waren Gertjan en Geon. Gertjan leek slecht te staan, maar keepte knap. Helaas bleek in het pionneneindspel zijn koning verkeerd te staan, en dus moest Gertjan alsnog de nul slikken. Geon had vanaf het begin het initiatief, en bovendien gebruikte zijn tegenstander veel tijd. De afwikkeling naar een eindspel met een vrijpion op d5 zag er sterk uit, maar ook hier ging ergens iets mis, en dus moest ook Geon rond half 6 de nederlaag accepteren.

1 – 7 verlies dus, onze grootste thuisnederlaag ooit in de KNSB… En dat terwijl we nog een matchpunt nodig hadden om zeker te zijn van handhaving. Gelukkig was er nog een reddingsboei: concurrent Almelo, dat moest winnen om kans op handhaving te hebben, moest het opnemen tegen SG Max Euwe, dat zelf een matchpunt nodig had om het kampioenschap binnen te halen. In de loop van de avond kwam inderdaad het verlossende bericht dat SG Max Euwe met 6½ – 1½ gewonnen had, en dus is het verblijf in de tweede klasse alsnog met een jaar verlengd!

Uitslagen ronde 9 (KNSB)