Succesvolle Grand-Prix-afsluiting in Hoogkerk: alle Assenaren in de prijzen!

Het was alweer een tijdje geleden dat het vorige Grand-Prix-toernooi van dit seizoen gespeeld werd. Dat was namelijk ons eigen toernooi, anderhalve maand geleden tijdens de eerste ronde van het NK ABC! Twee geplande toernooien (GasTerra en Van der Linde), konden om uiteenlopende redenen helaas niet doorgaan, maar gelukkig gold dat niet voor de laatste Grand Prix van het seizoen. Eergisteren (16 juni) vond de Grand Prix NOSBO/FSB plaats, die als seizoensfinale diende voor zowel de NOSBO- als de FSB-cyclus. Een prima georganiseerde middag overigens in het dorpshuis van Hoogkerk: een ruime speelzaal, strakke wedstrijdleiding, voor alle deelnemers een ijsje… wat wil je nog meer? Vier Assenaren hadden zich aangemeld, en ze deden het geweldig!

De twee sterkste Assenaren kwamen uiteraard uit in de A-groep. Lyne had zich op de valreep aangemeld, en als tweede geplaatst maakte ze de verwachtingen volledig waar: een soepele remise met zwart tegen haar concurrent (Sven Broersma, één van de grootste talenten van Friesland) en vier overtuigende overwinningen leverden een gedeelde eerste plaats op! Helaas verloor ze de barrage vrij kansloos, maar Lyne mag zich wat mij betreft absoluut de morele winnares van de middag noemen! Léon was als derde geplaatst, begon met 2 uit 2, maar kwam toen Sven en Lyne tegen. Dat leverde dus twee nederlagen op, maar in de laatste ronde vocht Léon zich knap terug na een pion achterstand en won de partij alsnog, en daarmee sleepte hij de derde prijs in de wacht!

Noël was favoriet in de D-groep, maar de ratings lagen dicht bij elkaar en dus was het zeker geen uitgemaakte zaak. Dat bleek al snel: Noël won zijn eerste partij, maar verloor de tweede na in het eindspel een mogelijke remise gemist te hebben, en kwam in de derde niet verder dan gelijkspel. Gelukkig won hij daarna drie keer op rij en besloot met een remise, en dat bleek voldoende om alsnog de eerste prijs te veroveren!

Adriaen had de laatste tijd wat mindere resultaten geboekt, maar deze keer ging het in de E-groep weer als vanouds. Vier overwinningen, twee remises en één nederlaag leverden een gedeelde eerste plaats op, maar helaas was die nul nou net tegen de concurrent, en dus werd het een tweede prijs, wat uiteraard ook prachtig is!

Een heuse prijzenregen dus, en daar hield het nog niet op: Noël en Lyne bleken namelijk met hun resultaten voldoende punten te hebben vergaard om de vierde en vijfde prijs in het NOSBO-Grand-Prix-klassement te veroveren!

Tot zover het Grand-Prix-seizoen 2017-2018. Volgend jaar zijn we er hopelijk wederom bij!

Resultaten (NOSBO)Foto’s (Facebook)