Seizoen 2017-2018: alle clubkampioenen op een rijtje

Afgelopen vrijdag (22 juni) is het seizoen 2017-2018 beëindigd met de derde en laatste snelschaakavond. Tijd dus om een overzicht te maken van de verschillende kampioenen!

Senioren

Of het aan de nieuwe puntentelling ligt of niet, feit is dat de interne competitie dit seizoen een stuk spannender was dat de vorige paar jaren. Bij het ingaan van de laatste ronde stond Gertjan één punt voor op Arjan D. en vier punten voor op Pieter, waarmee Arjan en Pieter bij een misstap van Gertjan dus nog kans hadden om hem voorbij te gaan. Arjan was de laatste ronde echter verhinderd, en dus had Gertjan aan een remise voldoende. Die taak was wel aan Gertjan besteed: hij haalde het halfje moeiteloos binnen, en verzekerde zich daarmee van zijn eerste clubkampioenschap! Pieter en Arjan werden uiteraard wel gedeeld tweede. Het B-klassement werd gewonnen door Nico, met een nipte voorsprong op Brian en Abedin.

Het rapidkampioenschap was ook tot de laatste avond spannend, maar hier waren de rollen omgedraaid: omdat Gertjan de laatste avond niet mee kon doen, kon Pieter er uiteindelijk toch vrij eenvoudig met de titel vandoor gaan. Gertjan en Rieks eindigden hier gedeeld tweede.

Het snelschaakkampioenschap werd dit seizoen voor het eerst over drie avonden afgewerkt. Die werden alle drie door een ander gewonnen: Pieter was de beste op avond 1, Gertjan won avond 2, en Frank schreef avond 3 op zijn naam. Er moest dus een playoff aan te pas komen, en die verliep spectaculair. Pieter won de eerste partij makkelijk van Gertjan, waarna hij in partij 2 een pion voorsprong nam tegen Frank. Een onoplettendheid kostte hem echter een toren, en daarmee de partij, en dus had Frank in de laatste partij genoeg aan remise. Gertjan kwam een heel eind, maar Frank verdedigde uitstekend en wist uiteindelijk zetherhaling af te dwingen, en daarmee veroverde hij de snelschaaktitel!

Jeugd

Bijna slaagde Willem erin om in zijn eerste hele seizoen bij de club meteen kampioen te worden, maar in de laatste ronde ging het toch nog mis: Jaël trakteerde hem om een gemeen trucje, en wist daarmee alsnog het jeugdkampioenschap te veroveren! Willem werd wel tweede, en werd ook uitgeroepen tot aspirantenkampioen; de regerend kampioene Lyne moest ditmaal genoegen nemen met een derde plaats, met een nipte voorsprong op Léon.

Jaël slaagde er ook in om de 30-minuten-competitie te winnen, maar hier had hij het een stuk makkelijker: in de eindstand had hij bijna 3 winstpartijen voorsprong! Lyne wist in de laatste ronde Willem te verslaan en legde zo beslag op plaats 2, en Willem eindigde zelf als derde.

Helaas voor Jaël kon hij niet voor een clean sweep gaan, want op de avond van het snelschaakkampioenschap had hij andere verplichtingen… Lyne en Willem maakten hier de dienst uit; ze speelden onderling remise en wonnen de rest, totdat Willem in de laatste ronde zijn tweede halfje liet liggen, en dus pakte Lyne haar tweede snelschaaktitel! Willem werd uiteraard wel tweede, en Léon derde; Daniël, Marco en Noël speelden ook niet slecht, maar kwamen net tekort voor het podium.

Ook dit seizoen deden weer een aantal jeugdspelers mee bij de senioren, en ook nu was Jaël degene met de meeste punten, genoeg zelfs om in de top-tien van het algemeen klassement te eindigen! Lyne kon helaas slechts 7 keer meedoen, maar wist daarin wel een verdienstelijke 50% te scoren; Daniël deed alleen aan het begin van het seizoen een keer mee, maar verloor die partij helaas.

Alle kampioenen en prijswinnaars nogmaals van harte gefeliciteerd, en tot volgend seizoen!

Eindstand interne competitieEindstand rapidcompetitie
Snelschaakkampioenschap: avond 1, avond 2, avond 3, playoff
Eindstand interne jeugdcompetitieEindstand 30-minuten-competitieEindstand snelschaakkampioenschap