Teleurstellend begin Assen 1!

Geen reacties op Teleurstellend begin Assen 1!

Geon Knol

Het vlaggeschip van Schaakclub Assen is het seizoen begonnen met een terechte 5,5-2,5 nederlaag tegen het eerste team van Schaakacademie Arnhem.

Met de (van SISSA) teruggekeerde Ivo Maris (2300+) en de van Philidor Leeuwarden overgekomen Tjapko Struik (2250) is het de bedoeling om in de bovenste helft mee te doen, dat zal heus ook wel gaan gebeuren, maar de eerste ronde zat het niet mee. Onze tegenstanders (een mix van vijf ervaren spelers met drie talentvolle tieners) mochten dan gemiddeld een lagere rating hebben, de drie tieners pakten voor Arnhem met drie uit drie de volle buit, Pieter Tromp (bord 5), Geon Knol (6) en invaller (bedankt!) Sjoerd Homminga (8) konden het niet bolwerken tegen de talenten. Elke talent lijkt 100 tot 200 punten sterker dan de huidige rating en de gemiddelde rating van dit team zal in de loop van dit seizoen vast een flinke upgrade krijgen.

Ook Rieks Taal (3) wist het niet droog te houden en moest een nederlaag slikken, na zijn diepte-investering deze zomer in Dieren zullen ook hier de punten niet lang op zich laten wachten aldus de kenners.

Ondertussen had ook kopman Ivo Maris (1) het hoofd moeten buigen, IM Willy Hendriks wist goed gebruik te maken van onderste rij problemen bij onze FM. Als u heeft meegeteld zijn dat al vijf nederlagen. Gelukkig is waren er ook lichtpunten.

Elmar Hommes (2) wist in een slechtere stelling nog remise te maken. Zoals onze zwaar bebaarde verre voorouders al wisten: doorzettingsvermogen is een belangrijk aspect van het leven! Elmar hield stug stand in een op het oog zeer penibele situatie. De kalmte waarmee hij dit deed sprak boekdelen.

Ook waren er nog twee overwinningen voor de onzen, eerste invaller, ‘negende man’ Gertjan Haan (7) (vorig seizoen nog gewoon prima basisspeler en de regerend clubkampioen) wist goed te profiteren van een onhandigheid in het middenspel van zijn tegenstander, dit won direct materiaal.

Tenslotte onze nieuwe aanwinst Tjapko Struik (4), een zeer ervaren speler die tussen de 15 en 20 seizoenen in het eerste van Philidor Leewarden heeft gespeeld en na een verhuizing ‘weleens wat anders’ wilde. Bij Philidor vaak de jongste, of een-na-jongste, bij ons als dertiger een ervaren kracht. In een complexe stelling waarin zijn tegenstander misschien kansen heeft gehad om het over te nemen, wist Tjapko aan het langste eind te trekken en daarmee zijn debuut te bekronen met een punt! Welkom Tjapko!

Uitslagen ronde 1 (KNSB)