Zwitsers Gambiet Assen 2

Geen reacties op Zwitsers Gambiet Assen 2

Vandaag de eerste wedstrijd van Assen 2, uit bij Philidor 1847 2 in Leeuwarden. We speelden enigszins verzwakt, clubkampioen en gegarandeerd bordpunt Gertjan viel net als Sjoerd in in het eerste en ook Paul moest verstek laten gaan. Jan, Abedin en ik vulden de opengevallen plekken op.

Ik, Ben, onderschatte op bord 8 een aanval op mijn koningsstelling. Ik greep mijn kans op een cruciale torenruil niet, en achteraf bleek dat elke variant daarna al bijzonder nadelig was. Tegen de tijd dat mijn tegenstander en ik concrete varianten overwogen enkele zetten later was het kwaad al geschied en was er geen houden meer aan.

René kwam in een openingsvariant terecht waar hij zich niet prettig in voelde en liet zijn centrum overlopen. Daarna was het snel klaar.
Bij Frank ging het eigenlijk als eerste mis, vanuit de opening al bleef hij met een penning zitten die dodelijk bleek te zijn, maar hij bleef vechten en hopen en was uiteindelijk als derde klaar. Zijn tegenstander maakte geen fouten, maar complimenten voor de vechtersgeest.

Vrij snel 3-0 achter, dus, en Abedin stond erg gedrongen in hevige tijdnood. Ik zag het somber in. Dat trok wat bij in het volgende uur, de resterende 5 borden bleven vechten. Ik begon rond de tijdnoodfase kansen te zien: alleen Jan had een minder eindspel maar duidelijke remisekansen met een zeer actieve toren, Martin had een vrijpion, Kenneth kreeg een toren op de zevende rij, Sybrand speelde solide zonder enig probleem, en Abedin bleef op alleen zijn increment maar goede zetten spelen en stond ondertussen eigenlijk al beter. Zou het mirakel van Leeuwarden dan toch kunnen?

Het mocht niet zo zijn. Jan kon zijn toreneindspel niet houden.

Abedin won zowaar een kwaliteit, stond nu echt gewoon beter, maar was helemaal moegespeeld en nam remise. Een topprestatie voor deze invaller!

Kenneth liet zijn toren op de zevende rij insluiten, probeerde nog lang met een kwaliteit minder pionnen naar de overkant te lanceren, maar moest uiteindelijk ook de handdoek in de ring gooien.

Sybrand redde uiteindelijk de eer. De hele partij een klein plusje, mooie manoeuvres met zijn torens, ruilen op de goede velden en zijn vrijpionnen liepen wel door. De prijs voor beste externe prestatie 2017-2018 die hij gisteren in ontvangst mocht nemen heeft duidelijk voor de goede motivatie gezorgd!

Al met al 6,5-1,5, een zware ontgroening op landelijk niveau, al moet daarbij gezegd dat alle kwartjes de verkeerde kant op vielen en een kleine nederlaag zomaar had gekund. We zijn zeker terecht zonder matchpunten huiswaarts gekeerd. Ik speel liever een Zwitsers gambiet in een toernooi met Zwitserse indeling, maar het is niet anders. Het spel op de borden biedt gelukkig hoop voor de rest van dit seizoen!

Uitslagen ronde 1 (KNSB)