D-team prima van start in KNSB-jeugdcompetitie!

Ook dit seizoen mogen we weer meedoen aan de landelijke jeugdclubcompetitie! Afgelopen zaterdag (29 september) was onze eerste speeldag, en dat betekende weer vroeg opstaan. Drie kwartier eerder dan vorig jaar wel te verstaan; vorig jaar liepen een aantal ronden behoorlijk uit, en dus is de aanvang van de eerste ronde vervroegd naar 10:00, om zo meer tijd tussen de ronden vrij te kunnen maken.

26 teams doen in totaal mee aan de D-competitie, en daarvan is ons team als 12de geplaatst. Top tien lijkt mij een realistisch doel, en de resultaten van dag 1 bevestigen dat volledig. Over naar de wedstrijden!

Ronde 1: Caïssa D1 – Assen D1

Caïssa mag dan de grootste schaakvereniging van Nederland zijn, hun D-team is niet al te sterk en als één na laatste geplaatst. Lyne, Léon en Noël hadden dan ook geen tegenstand van betekenis; zo kreeg Noël al op zet 5 pardoes een vol stuk in de schoot geworpen… Jaël moest als enige wat langer werken, maar toen ook hij uiteindelijk een kwaliteit cadeau kreeg gaf zijn tegenstander er ook maar meteen de brui aan. 4 – 0 winst, zo goed zijn we nog nooit begonnen!

Ronde 2: Assen D1 – Almere D1

En dan mag je in ronde 2 zowaar op bord 1 tegen de favoriet! Almere had in deze wedstrijd ruim 500 ratingpunten overwicht, dus het leek op voorhand een kansloze missie. Toch was dat lang niet het geval, en de spelers van Almere moesten er hard voor werken! Noël had op bord 4 met ruim 900 punten de grootste achterstand in rating, maar kon bijna 30 zetten vrijwel gelijke tred houden. Helaas werd toen de druk te groot, er ging een kwaliteit af en dat was einde verhaal. Léon wist Manasvita Basa (vorig jaar Nederlands kampioene E-meisjes) een pion afhandig te maken, maar dat ging wel ten koste van een open koningsstelling. Dat brak hem wat later lelijk op, en na een paar onvoorzichtige zetten kwam er een aardige matcombinatie op het bord. Alsnog een nul voor Léon dus, maar wel prima gespeeld! Lyne was ook even onvoorzichtig en verloor een stuk, maar dat was nog lang niet einde verhaal; met wat hulp van de tegenstander kon ze een gevaarlijk uitziende koningsaanval opzetten. Helaas bleek die bij nader inzien net niet winnend, al is het de vraag of zwart de juiste verdediging wel gevonden had. Dat zullen we nooit weten, want in haar haast om mat te zetten overzag Lyne dat haar dame gepend kwam te staan… 3 – 0 achter dus, maar gelukkig hadden we Jaël nog, en hij speelde op bord 1 zonder meer de sterren van de hemel en boekte een prachtige overwinning! 3 – 1 verloren dus, maar hier had in mijn ogen absoluut meer in gezeten!

Ronde 3: HMC Den Bosch D1 – Assen D1

Vorig jaar speelden we in de laatste ronde tegen de thuisclub, nu troffen we ze al op dag 1! Al snel leek het de goede kant op te gaan, want Jaël en Léon mochten binnen 15 zetten materiaal incasseren, en Lyne en Noël stonden gelijk. Wat later leek het echter heel anders te gaan: Jaël had zijn pluspion weer weggegeven, Lyne overzag een trucje dat haar een pion kostte en een vijandelijke toren in haar stelling toeliet, en Noël kreeg een paar vijandelijke zware stukken op de g-lijn tegenover zich. Zou het dan toch fout gaan?

Gelukkig kwam het niet zover, al moest de winst van ver komen. Léon mocht nog meer materiaal meenemen en won dus op regelmatige wijze, maar helaas overzag Noël in een moeilijke, maar verdedigbare stelling mat in 1… Jaël mocht ineens een volle toren pakken en schoof ook naar de overwinning, maar Lyne had, ondanks dat haar tegenstander zomaar een kwaliteit had weggeblunderd, nog steeds een moeilijke stelling en moest in mijn ogen voor remise knokken. Ze besloot in plaats daarvan tóch voor het volle punt te spelen, en wist het haar tegenstander zó moeilijk te maken dat die het niet meer zag en pardoes zijn paard weggaf. De overgebleven pionnen waren een makkelijke prooi voor de zwarte toren, en dus kon Lyne opgelucht alsnog het volle punt in ontvangst nemen. 3 – 1 winst dus, maar het had niet veel gescheeld of het was 2 – 2 geworden!

Bij elkaar opgeteld betekent dat vier matchpunten en acht bordpunten, en daarmee staan we zevende van de 26 teams. Een succesvolle dag dus, en met een beetje geluk had er zelfs nog meer in gezeten! Speeldag 2 zal op 10 november plaatsvinden; we zullen zien wat er dan uit de bus rolt!

Uitslagen en standen