Ook Assen 1 NOSBO van de nul af

Geen reacties op Ook Assen 1 NOSBO van de nul af

Het eerste NOSBO-team had als enige Asser team nog geen matchpunten gescoord, maar daar kwam gisteravond (6 november) in en tegen Lewenborg gelukkig verandering in! Omdat ik de volgorde van de uitslagen niet meer helemaal weet, een verslag in bordvolgorde:

Ivo trad bij ons aan op bord 1. Dat leverde bij de tegenstanders enige scheve gezichten op, maar de regels staan het toe, dus waarom niet? Het ging ook niet helemaal vanzelf: Ivo won in het middenspel een kwaliteit, maar zijn tegenstander wist gevaarlijk uitziende tegenkansen te ontwikkelen. Gelukkig is Ivo een koele kikker en dus rekende hij zich er keurig uit, en mocht rond 22:00 het punt bijschrijven.

De partij van Rieks zag er complex uit; ook hij won een kwaliteit, maar kreeg een aanval op zijn koningsstelling te verwerken. Ook die sloeg gelukkig niet door; Rieks liep met de koning naar de andere kant van het bord en had in de slotstelling nog steeds die kwaliteit meer. Toen ik de klok stil zag staan dacht ik eerst dat het remise was geworden, maar het wedstrijdformulier toonde wel degelijk een vol punt voor Rieks!

Jan P. liep helaas als enige tegen een nul aan. Ik vond hem zelf tot aan het eindspel minimaal gelijk spel hebben, maar helaas verslikte Jan zich in een doorbraak. Die leverde niet hemzelf, maar de tegenstander uiteindelijk promotie tot dame op, en ondanks wat rare wendingen daarna was er geen kruid meer gewassen.

Ikzelf tekende ditmaal voor een halfje, en daar moest ik hard voor werken! Vlak na de opening werd mijn damevleugel flink onder druk gezet, en om niet passief te hoeven verdedigen besloot ik een pion te offeren en mijn loperpaar op te geven om de witte damevleugel flink te verzwakken. Dat werkte uitstekend, want mijn overige stukken werkten vrijwel perfect samen, waardoor mijn tegenstander geen progressie kon boeken, en nadat bijna alles was afgeruild kon ik de remise bijschrijven.

Gerard en Wout speelden ook remise, en beiden deden ze dat op solide wijze zonder in serieus gevaar te zijn geweest. Verder niets aan toe te voegen.

Abedin speelde de langste partij van de avond en leek in het middenspel aan het langste eind te trekken, maar zijn tegenstander wist met twee pionnen minder te vluchten in een eindspel met ongelijke lopers. Omdat Abedin ook nog de verkeerde randpion had leek dat makkelijk te keepen, maar zwart leek niet bepaald op de hoogte van de geheimen van dit eindspel en liet toe dat Abedin toch vorderingen kon maken. Dat had niet fataal hoeven te zijn, totdat zwart een werkelijk onbegrijpelijke blunder maakte, waardoor Abedin alsnog kon promoveren en het volle punt kon opstrijken.

Waheeb had eigenlijk de hele partij de touwtjes in handen, maar in de tijdnoodfase leek het toch ingewikkeld te worden. Gelukkig deed ook hier de tegenstander het fout, waardoor Waheeb een volle toren won en het punt in ontvangst kon nemen.

5½ – 2½ winst dus, een mooie comeback na de nipte nederlaag in de eerste ronde! Over drie weken komt ESG op bezoek, benieuwd wat er dan uit de bus rolt!

Uitslagen ronde 2 (NOSBO)