D-team blijft uitstekend presteren in KNSB-jeugdcompetitie!

Gisteren (10 november) was het tijd voor speeldag 2 van de KNSB-jeugdcompetitie! Dag 1 werd afgesloten met een prima zevende plaats in de ranglijst, terwijl we als 12de van de 26 teams geplaatst waren. Het doel van dag 2: minimaal die positie vasthouden!

Ronde 4: Assen D1 – Almere D2

Na het eerste team van Almere in ronde 2, stond voor de eerste ronde van deze dag hun tweede team op het programma. Een ongeveer gelijkwaardige tegenstander, en het werd een zeer spannende wedstrijd! Léon zette ons op voorsprong toen hij ineens de dame van zijn tegenstander mocht pennen en even later zelfs mat mocht zetten, maar Noël was in de tussentijd helaas iets te veel pionnetjes kwijtgeraakt en moest de nul accepteren. Jaël maakte daarna 2 – 1 (ik weet helaas niet meer hoe), en dus was het aan Lyne om de overwinning veilig te stellen. Ze had een stuk geofferd om de vijandelijke koning te belagen, maar die liep gewoon weg… Gelukkig was dat nog lang niet einde verhaal: er ontspon zich een geweldig gevecht op leven en dood, waarin beide spelers elkaar over en weer bestookten met dreigingen tegen de vijandelijke koningen. Uiteindelijk wist Lyne vier pionnen voor haar stuk te krijgen en de dames te ruilen, maar na ruim twee uur spelen durfde ze in opkomende tijdnood niet meer voor de winst te gaan en greep ze de eerste de beste kans aan om zetherhaling te forceren. Ook prima, want daarmee waren de matchpunten binnen!

Ronde 5: MSV D1 – Assen D1

Tijd voor de Drentse derby! We kwamen helaas vrij snel op achterstand doordat Noël in een opening terechtkwam die hij nog niet zo goed kent en daarna vrij kansloos werd opgebracht, maar dat is geen schande tegen ruim 400 ratingpunten meer. Léon maakte overtuigend de gelijkmaker: de aanval op zijn koning stelde niets voor, zijn eigen spel tegen de zwarte damevleugel des te meer. Lyne kon het eerste matchpunt binnentikken, maar helaas vergat ze in het zicht van de haven de winnende zet te spelen, en daarna was de kans verkeken: remise. Jaël had het zwaar op bord 1, maar als een ware Houdini wist hij zich uit een verloren stelling te wurmen; hij wist een toreneindspel met een pion minder te bereiken dat makkelijk remise bleek. 2 – 2 dus, opnieuw een matchpunt voor de onzen!

Ronde 6: Assen D1 – Zukertort Amstelveen D1

Zukertort deed het in de eerste vijf ronden verrassend goed (ondanks twee 4 – 0 nederlagen), maar tegen ons kregen ze geen enkele kans. Noël kreeg binnen 25 zetten zo ongeveer alle stukken cadeau, Jaël stond al beter maar mocht plotseling mat geven op f2, en zo was het eerste matchpunt na een half uur al binnen! Léon mocht nog wat later de winnende op zijn naam schrijven: na een wat moeizaam begin kon hij in het eindspel zijn d-pion laten doorlopen, waartegen niets gedaan kon worden omdat er ook matdreigingen tegen de witte koning in de stelling zaten. Dat het vervolgens nog een half uur duurde voordat Lyne ook het vierde volle punt mocht aantekenen, kwam vooral doordat haar tegenstander in compleet verloren stelling zinloos bleef aanmodderen en pas opgaf toen Lyne ook zijn laatste stuk had geslagen. De tweede 4 – 0 overwinning was daarmee een feit!

Een geweldige dag dus, want niet alleen zijn we als team ongeslagen gebleven, we zijn ook nog eens opgeschoven naar de derde plaats in het klassement! De laatste drie ronden zullen op 1 december worden gespeeld; we zullen het ongetwijfeld zwaar krijgen, maar na gisteren heb ik er alle vertrouwen in dat we minimaal bij de bovenste 10 gaan eindigen, en misschien zit er nog wel meer in!

Uitslagen (KNSB): ronde 4ronde 5ronde 6