Assen 2 terug op 50% na stunt tegen SISSA!

De vierde ronde van de KNSB-competitie bracht Assen 2 een uitwedstrijd tegen SISSA. Zoals wellicht bekend is de sponsor van SISSA gestopt, waardoor ze een hoop sterke spelers (waaronder Ivo) zijn kwijtgeraakt. Het team dat ze gisteren (24 november) opstelden had gemiddeld echter nog altijd zo’n 100 ratingpunten meer dan wij, mede geholpen door het feit dat wij zonder Frank en Gertjan moesten aantreden. Een kansloze missie zou je zeggen, maar niets bleek minder waar!

Ik geloof dat er al ruim 2,5 uur gespeeld was toen Kenneth ons verrassend op voorsprong zette! Voor Kenneth was het overigens een pikante wedstrijd: hij komt, evenals Gertjan, dit seizoen voor SISSA uit in de NOSBO-competitie, en hun team zal in maart tegen ons aantreden… Het commentaar van Kenneth zelf:
“Voordat de wedstrijd begon had ik aan Ben doorgegeven dat ik tegen de meeste Sissanen al eens had gespeeld en tegen iedereen wel comfortabel was met zwart. Op de dag zelf mocht ik tegen Andrey Tsyganov, iemand waartegen ik zo ver ik weet nog nooit gespeeld had en ook heel weinig heb zien spelen. Los van deze verrassing kwam ik prima uit de opening en liep het spel langzaam naar de volgende remise-achtige stelling met zwart aan zet:

Het werd even daarna nog mooier, want Maarten H. verdubbelde onze voorsprong, en volgens mij was het meteen zijn eerste KNSB-overwinning! Hij verraste zijn tegenstander met een grapje dat hem een kwaliteit opleverde, maar wel dreigde zijn dame ingesloten te worden. Door een stuk terug te geven wist Maarten dat te voorkomen; de zwarte koning bleek vervolgens op de tocht te staan, en dat was uiteindelijk fataal. 2 – 0 dus!

Helaas verdampte de voorsprong weer door nederlagen van René en Sybrand. René leek mij een hele tijd goed te staan, maar opeens kon zijn tegenstander op f7 binnen vallen, en in combinatie met een loper die op h6 verscheen bleek het ondekbaar mat. Sybrand, voor deze gelegenheid op bord 1, offerde al vroeg een stuk, maar kreeg nooit voldoende compensatie, speelde nog lang door, maar moest uiteindelijk de nul accepteren. Zijn eigen commentaar:
“Ik offerde tegen Edim in de openingsfase een stuk voor twee pionnen in de speculatieve hoop een derde pion erbij te kunnen winnen en initiatief te houden. Dit bleek ijdele hoop. Vele damezetten (lees: geen ontwikkelingszetten) later was de aanval over en in hogere zin de partij. Thuis nog even het theorieboek bekeken. Na de door mij uitgevoerde actie schrijft het boek ‘Weiß hat weder Angriffschancen noch eine potentielle Bauernwalze’, en zo was het.”

Het werd 3 – 3 door remises van Sjoerd en Paul. Ik laat de heren zelf aan het woord:
Sjoerd: “Ik kwam gelukkig weg tegen Maarten Hemmes. In het middenspel offerde Maarten, maar pakte niet door.

Paul:

Toen was het inmiddels 17:00 en buiten was het al donker, en nog twee partijen waren bezig. Hans was bezig een lastige stelling te verdedigen, en ikzelf had deze stelling op het bord:

Ik kan natuurlijk eeuwig schaak afdwingen met … Dh4+ en … Df2+, maar met het oog op de stelling van Hans moest ik op winst spelen, en dat is niet eenvoudig met nog maar enkele minuten op de klok! Gelukkig was het geluk ons een laatste maal gezind, want Hans kreeg ineens de kans om de stelling helemaal om te draaien, en het eindspel met een kwaliteit meer maakte hij prima af, waarna ik toch maar schaak gaf op h4 en remise aanbood. Wat een ontknoping! Hans schrijft er zelf over:
“Ik speelde op bord 3 tegen Eric-Jan Walinga. Na een rustige opening greep zwart het initiatief met een kwaliteitsoffer. Het zag er nog redelijk gelijk uit, maar na een paar onnauwkeurigheden van mijn kant kwam zwart gewonnen te staan. Na een aantal gemiste kansen voor zwart kwam de volgende stelling op het bord na zet 48 van zwart. Zwart staat nog steeds veel beter.

Wat kan een partij toch raar lopen, van gelijk naar totaal verloren, naar beter en gewonnen. Zo zie je maar in de hitte van de strijd met relatief weinig bedenktijd kan er altijd van alles gebeuren, blijven vechten dus!
Martin en ik waren nog als laatsten bezig. Anderhalf punt was nodig voor de overwinning. Superspannend: het was voor iedereen de vraag: kon Martin winnen en ik de stelling misschien nog houden? Nadat ik won kon Martin remise afdwingen en gingen we met de overwinning naar huis!”

Dat zijn twee bijzonder belangrijke matchpunten voor ons in de strijd om handhaving! Over drie weken komt Staunton op bezoek; zij verloren deze ronde kansloos en zullen dus op revanche gebrand zijn!

Uitslagen ronde 4 (KNSB)

Dan nog voor de liefhebbers: is mijn stelling daadwerkelijk remise, of zit er nog winst in? Ik dacht dat ik niet verder kon komen, maar de computer kwam ’s avonds met een verrassing: de stelling is wel degelijk gewonnen voor zwart!