NOSBO-competitie: Kleine overwinning tegen ESG

Verslag: Sybrand

Vrijdag 30 november kwamen de provinciegenoten uit het zuidoosten naar Assen voor de derde competitieronde. ESG stond na 2 ronden nog op 0 punten, waar Assen 2 punten had vergaard in de wedstrijd tegen Lewenborg. Om op die wedstrijd nog even terug te komen: Er is wat kritiek gekomen vanuit de Ommelanden op het opstellen van sterke spelers in die wedstrijd. Deze criticasters hebben kennelijk de laatste competitiehervorming niet geaccepteerd, of gemist en nog niet scherp op het vizier dat de NOSBO competitie niet de zwakke variant is van de KNSB competitie, maar de door-de-weekse evenknie ervan is geworden.

Bij Assen doet zich overigens een bijzondere trend voor in de verslaglegging van de wedstrijden. Het lijkt erop dat diegene die het langste aan het schaken is in de wedstrijd ook het verslag maakt. Waar Martin in de laatste KNSB ronde er nog een mooi verslag van maakte, heb ik bijzonder weinig meegekregen van de partijen.

Terug naar de wedstrijd tegen ESG. Deze verliep voor Assen voorspoedig. De eerste 4 partijen gingen naar de Drentse hoofdstad: achtereenvolgens wonnen Abedin op 6, Rieks op 1, Gerard op 8 en Wout op 7.
Commentaar Rieks:
“Ondanks mijn voornemen om nooit Frans te spelen transponeerde ik per ongeluk in de Rubinstein-variant. ‘Hoe kan dat dan?’ vraagt iedereen behalve Sybrand zich af. Inderdaad via 1. Pc3 d5 2. e4. Het werd heel saai, maar toen mijn tegenstander er nog wat van wilde maken door lang te rokeren bleken zijn stukken onhandig te staan voor de opening van het centrum. In de tijdnood van mijn tegenstander ging ik natuurlijk aanvallender spelen en we bereikten de volgende kritieke stelling.

Gerard scheen overigens nogal gemazzeld te hebben, iets met een stuk weggeven en toch winnen.

Even later kwam Hans op 2 een halfje melden. Zijn commentaar op het overwinningshalfje:
“Ik speelde tegen Douwe Többen op bord 2. Na een slordige opening van mijn kant, heb ik de hele partij wat slechter gestaan. In de eindstelling, met ieder een loper en pionnen, was dat nog steeds het geval. Douwe had zeker nog wel wat kunnen proberen, maar eenvoudig was het zeker niet. Het remiseaanbod werd door mij meteen geaccepteerd.”

Daarna was de voorspoed voorbij. Jan op 3 leek met zwart een goede stelling te hebben met een vrije c pion, maar kon deze kennelijk niet verzilveren. Waheeb op 5 leek ook niet verkeerd te staan, maar moest ook capituleren. ikzelf tenslotte kwam in een draak terecht en gaf in een vlaag van verstandsverbijstering een pion weg. Een mooi toren/dame eindspel volgde, waarin tegenstander Jan van Os bekwaam de schaakjes uiteindelijk wist te ontlopen.

Al met al geen spannende wedstrijd gek genoeg gezien de uitslag, maar een nipte overwinning van Assen, met een beetje geluk ook nog.

Uitslagen ronde 3 (NOSBO)