Assen 1 NOSBO begint 2019 met overwinning

Het nieuwe jaar is nog maar een week oud, maar de eerste competitiewedstrijd is alweer gespeeld. Gisteravond (8 januari) mocht het eerste NOSBO-team in Hoogeveen de strijd aangaan met hun eerste team, en ondanks een ruim ratingverschil in ons voordeel werd het een spannende wedstrijd!
Helaas heb ik niet alle partijen helemaal kunnen volgen, vandaar wat kleine opmerkingen per bord:

Rieks had op bord 1 de hele partij een licht initiatief, maar de remisemarge werd nooit serieus overschreden. Een halfje dus.

Ikzelf had het op bord 2 een stuk lastiger. Rond zet 20 begon in in tijdnood te komen (met dank aan het nieuwe speeltempo: 75 minuten plus 30 seconden per zet p.p.p.p., een kwartier minder dan vorig seizoen…), en mijn tegenstander was aan een gevaarlijk uitziende aanval begonnen. Gelukkig wist hij niet door te drukken, waarna mijn tegenspel een stuk sterker bleek, en ik uiteindelijk in het toreneindspel toe kon slaan. Alsnog een punt dus, maar ik heb er behoorlijk voor moeten zweten!

Pieter kwam op bord 3 wel erg goed weg. Rond zet 15 offerde hij een kwaliteit, maar zijn aanval bleek een storm in een glas water, en zijn tegenstander ving alles keurig op. Gelukkig ging dat wel ten koste van bijna al zijn bedenktijd, en dat gaf Pieter de kans om weer helemaal terug te komen tot een toreneindspel met een pion minder, dat uiteindelijk remise werd gegeven vanwege de vele schaakjes die Pieter kon uitdelen.

Hans speelde op bord 4 een rustige partij. Hij verbruikte wel, zoals gebruikelijk, veel bedenktijd, maar wist een paardeneindspel met een pion meer te bereiken waarin hij eerst met promotiedreigingen het paard van zijn tegenstander ving, en daarna netjes voorkwam dat de laatste pion geruild werd. Een mooie overwinning!

Abedin liet op bord 5 rond zet 15 een paard op a4 ruilen en daarmee zijn pionnenstelling uit elkaar slaan, omdat hij het terugspelen van dat paard naar b2 te passief vond. Misschien had hij dat beter wel kunnen doen, want uiteindelijk bleven er ongelijke lopers over, en was er niet meer te halen dan een halfje.

Wout speelde zijn gebruikelijke solide spel op bord 6, won een pionnetje en verzilverde dat in het eindspel. 3½ uit 4 alweer dit seizoen!

Jan P. leed op bord 7 helaas onze enige nederlaag van de avond. Hij liet om één of andere reden een zwarte pion staan die net op f4 had geslagen, en dat brak hem later in de partij lelijk op, toen er een zwarte pionnenwals op de koningsvleugel op gang kwam, die niet meer te stoppen bleek…

Van de partij van Gerard op bord 8 heb ik helaas niet alles meegekregen. Hij stond eerst een pion voor, maar later één achter. Toen ik nog wat later weer keek bleek hij een stuk te hebben gewonnen, maar zijn tegenstander had ver uit elkaar staande pionnen, waardoor er ook hier niet meer in zat dan remise.

Opgeteld een 5 – 3 overwinning, waarmee we nog altijd volop meedoen om het kampioenschap!

Uitslagen ronde 4 (NOSBO)