Assen 1 keert met twee welverdiende punten terug uit Friesland

Verslag: Maarten D.

Op 9 februari moesten we aantreden tegen Emanuel Lasker uit Sint Jacobiparochie. Dit team kenden we van onze overwinning vorig jaar in de beker en van onze nederlaag in onze allereerste wedstrijd in de KNSB, in 2010 alweer. We vertrokken met twee gevulde auto’s uit Groningen en Gertjan, invaller voor Tjapko, kwam op eigen gelegenheid uit Amsterdam. Ondanks dat één auto van ons even de verkeerde afslag nam kwamen we allen mooi op tijd aan in de speelzaal; een peuteropvang in een multifunctioneel dorpscomplex.

Dan nu de wedstrijd, in chronologische volgorde.

Als eerste was Ivo klaar op bord 3 met wit. Hij begon met een flexibele opening en kreeg al snel een mooi ruimtevoordeel. Het ‘officieel’ sterke paard van Rienk Sybesma op b4 leek alleen lucht te scheppen, terwijl Ivo een mooi initiatief in het centrum en de koningsvleugel had. Toen ik ongeveer een uurtje later weer keek had Ivo een dame tegen een toren en een stuk gewonnen met een prachtige stelling. Sybesma gaf niet veel later op. 1-0 voor de onzen.

Wie als tweede of derde klaar was weet ik niet meer, laten we Arjan eerst vermelden. Hij had de zwarte stukken. Zijn tegenstander begon agressief met een lopende h-pion, maar door Arjans koele reactie daarop was het al snel een storm in een glas water, zo leek het mij. Ik heb verder niet veel van zijn partij meegekregen, maar het punt ging, zoals vaker dit seizoen, richting Arjan. 2-0.

Geon begon voortvarend met zwart aan zijn partij. Hij kreeg een agressieve opening tegen zich, maar had al snel zelf het initiatief te pakken. Met een mooi loperpaar en gecentraliseerde stukken won hij een pion. Daarna sloeg hij ergens de plank mis, hoe precies weet ik niet meer. Hij miste in ieder geval een vrij cruciale g-pion voor zijn koning. Volgende keer vast wel weer een puntje. 2-1.

Ik was als vierde klaar. Ik continueerde mijn vorm van het seizoen met een nul. Ik leek wel een aardige opening op het bord te hebben maar verloor toch al snel waarschijnlijk een kwaliteit tegen een pion met een overzichtelijke en waarschijnlijk te houden stelling. Joost van Dam ging echter voor meer en zag dat zijn zwarte pion op c3, in combinatie met druk op de a-lijn meer kansen bood. Ik vocht voor wat ik waard was maar het mocht niet baten. 2-2.

Elmar bracht ons weer op voorsprong. Geon had hem op bord 1 geplaatst en tegen de ervaren Tjalling Wiersma maakte hij het vertrouwen in hem helemaal waar. Zijn opening leek wel wat op de mijne, zij het dat hij een verbeterde versie had met een loper op f4 buiten de pionnenketen. Wiersma dacht ietwat frivool te kunnen spelen, maar Elmar doorzag dat hij de aangeboden pionnen kon winnen en dat Wiersma niet genoeg tegenspel had. Uiteindelijk was het met drie pionnen voorsprong in het eindspel een kat in ’t bakkie voor Elmar. 3-2.

Rieks zorgde voor het eerste matchpunt. Hij had al snel een mooi positioneel voordeel vergaard en bouwde dat steeds meer uit. De stelling was materieel gezien nog steeds gelijk, maar toen de zwarte koning van Erik Bosma helemaal naar g5 moest in het late middenspel was het mij wel duidelijk dat Rieks ging winnen. Niet veel later won hij een stuk en na de dameruil resteerden 3 pionnen voor beide spelers plus een loper van Rieks. 4-2.

Daarna mocht invaller Gertjan zich kronen tot matchwinner. Hij had met zwart snel een solide gesloten stelling. Wat restte was een einspel met zeven tegen zeven pionnen en een loper van Gertjan tegen een paard van Murk Viersma. Murk Viersma had iets meer initiatief maar de stelling was helemaal remise. Wel moest Gertjan nog even uitkijken voor pionverlies, maar dit deed hij uitstekend. 4,5-2,5.

Pieter was als laatste klaar tegen Sikko Ros. Het was een ingewikkelde partij waarin Ros iets meer voordeel leek te hebben dan Pieter. Dit resulteerde in een dubbele toreneindspel met 3 tegen 3 op de koningsvleugel en een pion op a2 voor Ros. Er werden twee paar pionnen en een paar torens geruild waarna Pieter in een mogelijke pionnenrace iets over het hoofd zag en moest bijsturen. Daarna kwam Ros steeds meer in het voordeel en wist hij zijn vrije a-pion te verzilveren. 4,5-3,5.

Hoewel de uiteindelijke uitslag anders deed vermoeden was het eigenlijk een vrij geruisloze overwinning voor ons. Twee van de drie partijen die we verloren hadden wellicht een remise of in Geons geval een overwinnig verdiend terwijl al onze overwinningen dik verdiend waren. We blijven hoop houden in onze theoretische titelkans.

Hartelijk dank dan ook nog voor onze trouwe supporter Wout Knol, die helaas door een miscommunicatie dacht dat we in Leeuwarden speelden en voor niets die kant was afgereisd. Erg jammer voor hem en ook voor ons, want we hadden hem graag weer gezien.

Na afloop was er nog een afterparty bij Rieks waar we Paul, Kenneth, Ben en Maarten H. van Assen 2 troffen en onder andere Secret Hitler en weervolven speelden. Altijd gezellig! Onze volgende tegenstander is Apeldoorn 2 waar we op 16 maart tegen aan mogen treden.

Uitslagen ronde 6 (KNSB)