Assen 1 schwindelt langs HSP/Veendam

Geen reacties op Assen 1 schwindelt langs HSP/Veendam

Verslag: Sybrand

Vrijdag 15 februari kwam HSP/Veendam op bezoek bij Assen Vooraf in de app reeds besproken dat HSP/Veendam een raar seizoen heeft. By far de hoogste gemiddelde rating in hoofdklasse B, maar toch 1 x verlies en 2x gelijk gespeeld na 4 ronden. Het kan dus alle kanten uitgaan.

De wedstrijd begon min of meer op tijd om 10 voor 8. De fusieclub had inderdaad een belangrijk krachtverschil ten opzichte van Assen, namelijk gemiddeld 75 punten meer per bord. Daar staat tegenover dat Assen ook jeugdspelers heeft die een te lage rating hebben in relatie tot hun feitelijke kracht, denk aan bijvoorbeeld Abedin.

Hij was ook als eerste klaar, op bord 7. Een taktische opstelling, want hij zou op rating op bord 6 gespeeld moeten hebben 🙂 Hij had ergens een stuk gewonnen, zijn tegenstander had nog initiatief, dat wel, maar Abedin bracht het punt veilig binnen (1-0).
Commentaar Abedin:

Op de partij van Pieter had ik mooi zicht, want hij speelde naast mij op bord 3 met zwart. Nu is het wel zo dat ik van Pieters partijen meestal niet zo veel begrijp, al is het altijd mooi om te zien. Pieter excelleert in taktische wendingen. Wat te denken van de dame-maneuvre in het vroege middenspel Dd8 – Da5 – Dh5. De opmaat van een krachtige aanval op de koningsvleugel, maar de tegenstander verdedigde goed en kreeg ook in mijn ogen ook gevaarlijke tegenkansen. Maar het was zoals gebruikelijk Pieter die aan het langste eind trok (2-0)

De volgorde van binnenkomt van de volgende vier partijen is mij ontgaan. Rieks speelde op het eerste bord tegen Peter Riksten. Weinig van gezien, maar Rieks schijnt een kwaliteit te hebben verloren. (2-1)
Commentaar Rieks:
“Mijn tegenstander koos voor zo’n rustige opzet tegen het Siciliaans waarbij ik altijd denk dat ik met een solide speler van doen heb die het licht van 1. d4 nog niet heeft gezien.
Bij de rustige opbouw speelde ik tegen één slecht stuk, de zwartveldige loper, en had iets meer ruimte. Mijn poging om alle stukken op het bord te houden en van de ruimte te profiteren werd ruw verstoord doordat ik blijkbaar een tactische mogelijkheid had gemist en zijn bevrijdende zet niet voorkomen had. Nu deden al zijn stukken mee en ik miste een eenvoudige kwaliteitswinst, waarna mijn tegenstander het foutloos uitspeelde”

Hans speelde op bord 2 met wit tegen Johanan Havinga Lange tijd in evenwicht, en het is mij ontgaan hoe het tot een einde kwam (3-1)

Wout had op 5 een sterke tegenstander, Wiebe Wielenga, waar hij uiteindelijk van verloor (3-2)

Mijn eigen partij op 4 met wit tegen Johan Scharft was een hele bijzondere. Allereerst een blunder rond zet 20.

Een 15-tal zetten later was de volgende stelling ontstaan:

Na de analyse van de partij waren er nog 2 partijen bezig. Gerard op 6 stond hopeloos. In een dame-eindspel had zijn tegenstander een pion naar de overkant gebracht en deze was niet te stoppen. Ook eeuwig schaak zat er niet in (4-3).

De laatste partij was van Nanning op 8. Nanning debuteert in Assen 1. In een eindspel van Paard en 2 pionnen tegen Toren en pion moest hij het paard geven om de zwarte pion van promotie te weerhouden. Restte de volgende stelling met nog een halve minuut per zet voor Nanning en ietsjes meer voor zijn tegenstander:

Na wat schaakjes over de 5e en 6e rij was de tijd van de tegenstander ook geslonken tot ongeveer een halve minuut per zet, hij zag de winstweg niet en bood remise aan. De weg naar de winst is overigens door de toren naar g1 te brengen. Zonder overleg met de teamleider ( 😀 ) nam Nanning dat in een split-second aan en sleepte daarmee de winst voor Assen binnen! Een top-debuut Nanning!

Uitslagen ronde 5 (NOSBO)