Assen 2 verliest van Schaakwoude maar degradeert niet

Verslag: Ben

Gisteren was het de laatste ronde van de klasse 3A, thuis tegen Schaakwoude. Wij zochten tenminste 1 matchpunt om klassenbehoud in eigen hand te houden. Na een Fries welkomstwoord door wedstrijdleider Tinus ontbrandde de strijd:

Al bij het begin stonden we 0-1 achter omdat Frank vooruit gespeeld had en in een spannende partij met winstkansen toch het onderspit moest delven tegen Gert Jan Rauw. We wisten dus dat we wat goed moesten maken.

René moest na een vork 2 stukken voor een toren geven en stond daarna erg lastig. Zijn tegenstander bleef rustig, manoevreerde zijn stukken naar betere velden, en kon het punt binnentikken.

Hans verkleinde het gat weer. Hij stond in een boeiende partij van meet af aan beter en uiteindelijk bleken zijn druk en ruimtevoordeel beslissend.

Paul kwam vanuit de opening in een zeer scherpe stelling terecht waarin hij een pion offerde en beide spelers veel tijd verbruikten. Over de zwarte velden en h-lijn weefde hij een matnet en maakte het netjes af.
Het commentaar van Paul zelf:

Kenneth verloor een pion zonder duidelijke compensatie, wist die uiteindelijk terug te winnen maar niet zonder averij op te lopen qua positie, en dat bleek dodelijk.

Sybrand kreeg in een wat lastige stelling een pion cadeau, op zich geen ramp maar het bleek een mentale dreun voor zijn tegenstander en er volgden nog een aantal mindere zetten, waardoor de stukken uiteindelijk nog verrassend snel in het doosje konden. Zijn commentaar:

3-3, nog 2 borden bezig.

Martin zag een minremise steeds verder uit zicht verdwijnen. Met een mooie koningswandel naar een hoek van het bord wist zijn tegenstander uiteindelijk door Martin’s fort heen te breken.

Sjoerd had een goeie opening, maar helaas na een onnauwkeurige zet zijn tegenstander de kans gegeven om een effectieve blokkade op te bouwen. In het teambelang moest hij nu op winst spelen, maar zoals zo vaak bleek dat juist dodelijk. Uiteindelijk zag hij een stuk van het bord verdwijnen en kon hij opgeven.

3-5 verlies dus, ondanks de trouwe support van meneer Knol en Ton deze dag, dank hiervoor!

Gelukkig voor ons deed Staunton hun sportieve plicht tegen Hoogeveen en eindigen wij op een verdienstelijke achtste plaats, 1 plek hoger dan waar wij op rating thuishoorden en voldoende voor lijfsbehoud. Absoluut geen gekke prestatie, zeker aangezien wij door afwezigheid en ziekte in zowel Assen 1 als Assen 2 eigenlijk nooit op oorlogssterkte speelden. Onze stunt tegen SISSA in de vierde ronde heeft ons gered, wij zijn de enigen die van de kampioen matchpunten weggesnoept hebben. Gefeliciteerd SISSA!

Topscorer dit seizoen was Paul met 5 uit 7, en ook Maarten en Sybrand kwamen boven de 50% uit in een zwaar seizoen. Het was knokken, maar we hebben het toch maar mooi gered!

Uitslagen ronde 9 (KNSB)