Assen ook volgend seizoen in landelijke jeugdcompetitie!

Gistermiddag (18 mei) was het tijd voor het jeugdteamkampioenschap van de NOSBO. Oorspronkelijk was dit op 16 maart gepland; een erg ongelukkige datum, omdat die dag ook een KNSB-competitieronde plaatsvond… Gelukkig bleek het NK E-teams van mei naar september te zijn verplaatst, waardoor er ruimte in de NOSBO-kalender kwam om het jeugdteamkampioenschap in mei te spelen.
Nieuw was verder dat het dit jaar voor het eerst een gecombineerd NOSBO/FSB-kampioenschap was. Helaas leverde dit niet heel veel aanwas vanuit Friesland op, zij waren namelijk in totaal slechts met 5 teams vertegenwoordigd… Daarentegen was het aantal NOSBO-teams gegroeid van 10 naar 21! In totaal dus 26 teams: 10 E-teams, 10 D-teams, en 6 teams in een gecombineerde ABC-groep, waarin ons team dit jaar uitkwam.
De opstelling van het C-team was dezelfde als die van het D-team dat afgelopen najaar vijfde van Nederland werd: 1. Jaël; 2. Lyne; 3. Léon; 4. Noël. Het was de bedoeling dat Willem ditmaal ook mee zou doen, maar helaas bleek hij een studiedag van zijn muziek te hebben, en dus moest hij alsnog afzeggen. Jammer, maar gelukkig hebben we zonder hem nog steeds een meer dan capabel team! Op rating waren we misschien zelfs favoriet voor de algemene ABC-winst; concurrentie zou vooral van de AB-teams van Haren en De Twee Kastelen komen, Paardensprong (AB), Staunton (C) en het gezamenlijke C-team van Ten Boer en Van der Linde leken toch wel een stuk minder sterk…

In de eerste twee ronden mochten we meteen aantreden tegen de twee sterkste tegenstanders. Tegen Haren verloren we erg ongelukkig: Noël had ons een matchpunt kunnen bezorgen, maar met een stuk voorsprong vergat hij dat zijn onderste rij nogal zwak was en werd matgezet met een dame die ineens op c1 binnenviel… Léon won vrij regelmatig, maar Jaël en Lyne verloren vrij kansloos.

Tegen DTK ging het echter stukken beter! Léon en Noël wonnen overtuigend, waarbij opviel dat Noël met een toren voorsprong in het eindspel even rustig … Kg7 speelde om alle mattrucjes eruit te halen. Keurig! Lyne had een stuk gewonnen, maar de combinatie van een koning in het midden en niet veel bedenktijd bleek erg ongelukkig en deed haar uiteindelijk de das om. Jaël speelde echter op bord 1 weer eens een geweldige pot, won via een trucje een kwaliteit en rolde daarna de zwarte damevleugel op. Een prachtig punt, en twee mooie matchpunten!

Tegen Staunton mochten we voor het eerst dit kampioenschap alle bordpunten incasseren, maar bij Jaël moest het uit de tenen komen: hij was onderweg ergens een kwaliteit kwijtgeraakt… Gelukkig wist hij met zijn vrije e-pion verwarring te stichten, en dat leidde ertoe dat hij de kwaliteit terug kon winnen, en het werd nog gekker toen zijn tegenstander ineens mat in 1 toeliet! Dat is tegen Jaël geen goed idee, want hij grijpt dat soort kansen onmiddellijk. 4 – 0 dus!

Tegen de Paardensprong leken we ook met de maximale cijfers te gaan winnen: Jaël en Noël brachten ons vlot op 2 – 0, en Lyne had een pion gewonnen en Léon zelfs twee! Bij Léon ging het echter een beetje mis, toen hij opeens via een paardvorkje een stuk verloor… Gelukkig was zijn a-pion erg sterk, en dat bleek voldoende voor remise, al probeerde Léon nog een hele tijd zijn tegenstander tot een foutje te verleiden. Bij Lyne was de bedenktijd inmiddels tot iets meer dan 3 minuten geslonken, en omdat ze niet zag hoe ze er door moest komen bood ze maar remise aan. 3 – 1 dus, maar wel weer twee matchpunten!

De laatste wedstrijd leverde de minste problemen op: in nog geen half uur werden de spelers van Van der Linde (bord 1 en 2) en Ten Boer (bord 3 en 4) van het bord gezet. Daarmee waren we in ieder geval C-kampioen, maar als Haren zou verliezen van DTK hadden we zelfs nog kans op de eerste prijs in de ABC-groep! Inderdaad wist DTK in een knotsgekke wedstrijd te winnen (o.a. doordat bord 3 in remise eindigde, ondanks een dame voorsprong voor de Harenaar!), maar bij de eindafrekening bleek Haren toch nog een half bordpuntje meer te hebben. Eén remise meer tegen hen was dus voldoende geweest… maar tweede algemeen en C-kampioen is ook prachtig!

Komend najaar gaan we het dus opnieuw op landelijk niveau proberen, en dat zal ditmaal niet in Den Bosch zijn, maar in Rotterdam. Nog een half uurtje verder rijden dus… en bovendien spelen we dan vier dagen, één meer dan afgelopen seizoen in de D-categorie, maar we krijgen daar wel acht wedstrijden tegen de beste C-teams van het land voor terug!

Uitslagen (NOSBO)