Topprestatie Léon bij NK-debuut: vierde!

Het NK D wordt jaarlijks in het Hemelvaartsweekeinde gespeeld, en bijna altijd doet er minimaal één Assenaar mee. Ditmaal was Léon de gelukkige; hij had zich afgelopen januari geplaatst door tweede te worden in het NOSBO-PJK. Van de 52 deelnemers in de algemene groep was Léon nummer 18 op rating, en dus zou een top-tien-klassering geen gek resultaat zijn. Het werd echter nog vele malen mooier!

De eerste partij verliep vrij soepeltjes; al op zet 10 mocht Léon een kwaliteit incasseren, op zet 25 kwam er nog een stuk bij, en twee zetten later was de partij al afgelopen. Dat leverde voor de tweede ronde zowaar een confrontatie op met één van de favorieten, op een livebord nog wel! Een lastige partij lag in het verschiet, maar hoe anders pakte het uit: Léon kreeg langzamerhand grip op de partij, en op zet 20 zag zijn tegenstander zich gedwongen zijn dame te offeren. Dat bleek niets te helpen, want de overige zwarte stukken stonden er ook niet geweldig bij op de damevleugel. De witte dame viel binnen, mat was niet meer te verhinderen, en de eerste verrassing was een feit!

In de derde ronde ging het feest gewoon verder, ondanks dat het er in het begin gevaarlijk uitzag. Het bleek een storm in een glas water, Léon incasseerde rustig twee pionnen en bracht in het eindspel zijn damevleugel naar voren. Daar was geen kruid tegen gewassen, en zo eindigde de eerste dag met een prachtige 3 uit 3!

In de vierde ronde ging Léon verder waar hij gebleven was, al liet het livebord het na 22 zetten helaas afweten… Hoe de partij is verlopen weten we dus niet, maar wel het resultaat: opnieuw een overwinning, en dus 4 uit 4!

In de vijfde ronde moest Léon uiteindelijk toch zijn eerste nederlaag toestaan; één ongelukkige beslissing op zet 16 kostte hem een versplinterde koningsstelling, en ondanks hardnekkig verzet was de nul onafwendbaar… Maar niet lang getreurd, want de dag was nog niet ten einde!

Ronde 6 bracht Léon een bijzondere tegenstander, of beter gezegd tegenstandster: Wendy Huang, de Nederlands kampioene bij de C-meisjes! Even leek Léon in de problemen te komen, maar nadat Wendy een kans op voordeel had gemist werd er vlot afgewikkeld naar een gelijk eindspel, dat op zet 32 remise werd gegeven. Opnieuw een uitstekend resultaat dus, en met 4½ uit 6 was Léon nog volop in de race om de titel!

De derde en laatste dag begon met een razendspannende partij, waarin Léon na een fout van zijn tegenstander ineens een winnend pionneneindspel had!

In de achtste ronde zat het even serieus mee.

Ook in de laatste ronde had Léon een engeltje op zijn schouder, want rond zet 30 stond hij eigenlijk gewoon verloren. Zijn tegenstander had echter op dat moment al bijna zijn hele bedenktijd verbruikt, en op zet 46 ging hij door de vlag! Een drama voor de witspeler, maar een belangrijk punt voor Léon, want het bracht hem op 6½ uit 9; niet alleen ruim 4 punten meer dan verwacht, het was genoeg voor een gedeelde vierde plaats! Ik kan me niet herinneren dat een Assenaar eerder zo succesvol geweest is op dit toernooi. Wat een geweldige prestatie Léon, van harte gefeliciteerd!

Het succes houdt hier nog niet op trouwens, want ongeveer een uur geleden kreeg ik nog een leuk bericht van vader Edwin: Léon is uitgenodigd om van 21 tot en met 24 juli mee te doen aan de Glorney Cup, een sterk bezet internationaal jeugdteamtoernooi! Ook dat is bij mijn weten nog geen Assenaar gelukt, dus opnieuw iets om als club trots op te zijn!

ToernooisiteUitslagen en standenAlle partijen
Facebook-pagina NK D