Seizoen 2018-2019: alle kampioenen op een rijtje

Alweer anderhalve week geleden vond de laatste clubavond van het afgelopen seizoen plaats, hoog tijd dus om de kampioenen te eren!

Interne competitie

Al vrij snel was duidelijk dat Rieks de nieuwe clubkampioen zou gaan worden. Hij was in de eerste seizoenshelft als enige speler van Assen 1 regelmatig aanwezig, won al zijn partijen, en speelde ook regelmatig extern en kreeg daar veel bonuspunten van. Dat leverde hem een ruime voorsprong op, waardoor hij het zich kon veroorloven om in de tweede seizoenshelft geen enkele partij te spelen en toch enkele ronden voor het einde al zeker te zijn van de titel. De strijd om de tweede en derde plaats was een stuk spannender, vooral doordat de sterkste spelers (op Rieks na) nauwelijks meededen. Gerard wist uiteindelijk de tweede plaats te veroveren, en Jaël pakte met een overwinning in de laatste ronde de derde plaats.

Het B-klassement werd een prooi voor Abedin, met een redelijk ruime voorsprong op Brian en Marco, die na enkele jaren afwezigheid zijn rentree maakte bij de club. Het jeugdklassement werd opnieuw gewonnen door Jaël, maar hij moest er stukken harder voor werken dan vorig jaar! Lyne had lange tijd de koppositie in handen, maar kon die in de laatste paar ronden niet vasthouden en zakte terug naar plaats 2 (en zesde in het algemene klassement!). Als derde eindigde hier Willem, die wat moeizaam op gang kwam maar steeds beter in vorm raakte tijdens het seizoen.

Rapidkampioenschap

Slechts een paar spelers konden alle ronden van het rapidkampioenschap meedoen, en dat had invloed op de eindklassering. Pieter trok uiteindelijk de hoofdprijs op het droge, maar het had niet veel gescheeld of er had een barrage gespeeld moeten worden! Brian wist hem namelijk lelijk te verrassen op de laatste avond, maar verloor in de laatste ronde en zag daardoor zijn titeldroom uiteenspatten. Jaël eindigde ook hier op de derde plaats.

Snelschaakkampioenschap

Helaas is de snelschaakkampioen nog niet bekend, omdat de barrage nog niet plaats heeft kunnen vinden. Ivo won de eerste avond, Frank schreef de tweede op zijn naam, en Tjapko was overduidelijk de beste op avond 3, en zij mogen gaan uitmaken wie de kampioen wordt. Wordt vervolgd!

Jeugd

Interne competitie

Tot mijn verrassing besloot Lyne er toch nog een jaar bij de jeugd aan vast te plakken, en dat pakte goed uit voor haar, want met een ruime voorsprong wist ze haar tweede jeugdclubkampioenschap te veroveren. Toch kreeg ze het zeker niet cadeau, want ze moest vijf nederlagen slikken en stond daarnaast twee remises af. Willem wist drie keer van Lyne te winnen, maar liet tegen de anderen te veel liggen en moest daardoor genoegen nemen met de tweede plaats, en Léon wist ook twee keer Lyne te verslaan, maar was net even te vaak afwezig om een bedreiging te vormen voor de top twee, en daardoor zat er voor hem niet meer in dan de derde plaats.

30-minuten-competitie

Ook in de 30-minuten-competitie was Lyne de sterkste, maar de plaatsen 2 en 3 waren omgekeerd ten opzichte van de interne: Léon wist hier de tweede plaats te veroveren, en Willem eindigde als derde.

Snelschaakkampioenschap

Léon voorkwam een clean sweep van Lyne, door haar in de barrage van het snelschaakkampioenschap af te troeven. Voor een uitgebreider verslag, zie hier.

Alle kampioenen en prijswinnaars nogmaals van harte gefeliciteerd, en tot volgend seizoen!

Eindstand interne competitieEindstand rapidcompetitie
Snelschaakkampioenschap: avond 1, avond 2, avond 3
Eindstand interne jeugdcompetitieEindstand 30-minuten-competitieEindstand snelschaakkampioenschap