Prachtig internationaal debuut Léon in Glorney Cup!

Verslag: Edwin Niemeijer (vader van Léon)

Het Nederlands jeugdschaakteam tot 12 jaar, met daarin Léon Niemeijer uit Assen heeft voor het tweede jaar op rij de Stokescup veroverd. De Stokescup is de prijs die te winnen valt in het internationale Glorney-Gilbert toernooi voor kinderen tot 12 jaar.

Voor de Stokescup spelen landenteams van 6 spelers, die allemaal 12 jaar of jonger zijn, tegen elkaar. Het gaat hierbij niet om de individuele resultaten, zoals vaak het geval is bij schaken, maar om het resultaat van het team. Het gastland wisselt elk jaar. Dit keer werd het toernooi in Ierland gespeeld in een prachtige omgeving op de grens met Noord-Ierland. Voor Léon was dit zijn eerste Internationale toernooi.

Het Nederlandse team werd officieel uitgezonden door de Nederlandse schaakbond en de organisatie voor het Nederlandse team lag in handen van Stichting Pathena.
Het team verzamelde zondag 21 juli ’s middags op Schiphol voor teambuilding, een trainingssessie en de voorbereiding op de wedstrijd voor de volgende dag. Daarna werden de oranje shirtjes uitgedeeld en na een maaltijd gingen we naar het vliegtuig. De spirit zat er goed in en ook het vooruitzicht om met z’n allen in een mooi hotel te verblijven hielp daaraan bij.

Het toernooi begon op maandagochtend tegen Wales, na een hele korte nacht (vanwege een late vlucht sliepen de kinderen pas om 2 uur ’s nachts Nederlandse tijd). Léon sleepte een punt voor het team binnen en het team won ondanks het slaapgebrek met overmacht: 4,5 tegen 1,5.

’s Middags werd er gespeeld tegen Ierland. Ook hier ging het voortvarend met Léon en kon hij wederom een winstpunt voor het team pakken. De teams waren aardig aan elkaar gewaagd met als resultaat 3-3. De volgende dag stond ’s ochtends Engeland op het programma. Op papier de sterkste tegenstander en een tegenstander die voor de uiteindelijke cup zeker verslagen moest worden. Dit team werd door Nederland toch wel wat onverwacht met 4-2 verslagen. Voor Léon werd het een slijtageslag. Na een gedegen partij was de stelling na zet 75 echt een remise stelling. Echter zijn tegenstander wilde van geen wijken weten en probeerde toch een winstpartij te versieren. Terwijl iedereen al aan de lunch was met soep en een broodje, was er nog één partij bezig in de speelzaal, met twee spelers en hun coaches en de hoofdscheidsrechter. Uiteindelijk gaf Engeland de pijp aan Maarten na 112 zetten op het bord, dus toch remise. Léon had nog precies een kwartier voor de volgende ronde.

Ook de volgende wedstrijd tegen Schotland werd met 4-2 gewonnen. Daarna nam het team een welverdiende plons in het zwembad van het hotel om even lekker te ontspannen na de wedstrijden van die dag. Op de laatste dag moest er nog één wedstrijd gespeeld worden tegen Frankrijk. Frankrijk stond op dat moment tweede met slechts een kleine achterstand en ook Engeland kon Nederland nog inhalen als Nederland zou verliezen van Frankrijk. Er werd vooraf weer goed voorbereid op de tegenstander en veel voorbereidingen kwamen ook terecht op het schaakbord. Het werd een spannende pot waarbij de cup al bijna geroken kon worden. Léon haalde al snel een remise binnen, waarna het wachten was op de uitslagen van zijn teamgenoten en de resultaten van de Engelsen. Uiteindelijk werden ook de Fransen geklopt met 3,5 tegen 2,5 en bleek Engeland niet alle punten te hebben gepakt. Hierdoor werd Nederland ruim EERSTE met 19 punten, gevolgd door Engeland met 17,5 punten en Frankrijk met 16 punten. Prachtig om opnieuw de stokescup te pakken. Na de prijsuitreiking had de terugreis nog wel wat voeten in de aarde. Door problemen op Schiphol zaten we in Dublin 4 uur te wachten in het vliegtuig. Gelukkig werd de tijd goed gebruikt om nog wat schaakanalyses te maken. Uiteindelijk landen we om 23.30 uur op Schiphol. Doordat de laatste trein naar Assen helaas al vertrokken was bleef er niets anders over dan te wachten tot de eerste trein om 6 uur in de ochtend. Moe, maar met een prachtige ervaring en veel schaakplezier kwamen we aan in Assen.

Toernooisite
Uitgebreid verslag van alle speelronden, met veel foto’s! (Stichting Pathena)