Assen wint Supercup en is beste club van het Noorden

Verslag: Pieter

Nou goed, misschien is de titel een beetje bezijden de waarheid, maar een prijs winnen is altijd leuk. Op initiatief van de FSB werd er voor het eerst een wedstrijd georganiseerd tussen de bekerwinnaar van de NOSBO (wij) en de bekerwinnaar van de FSB (Philidor). De wedstrijd zelf kostte enige organisatie, maar een paar maanden later was het dan zover. Onze voorbereiding voor dit beladen duel was hetzelfde als in het verleden in de viertallencompetitie: vantevoren hapje eten, snel in de auto en schaken maar. Dat de spelers allemaal wat ouder worden is goed te merken: de een was wat traag (met een kwartiertje ben ik er echt… echt!), terwijl de ander deze wedstrijd straal vergeten was en argwaan kreeg toen ik hem iets te enthousiast opbelde. Uiteindelijk waren we met 4 (Ivo, Rieks, Kenneth en ik), zaten we ruim op tijd en goed doorvoed in de auto, en arriveerden we rond 19.50 u in Leeuwarden. Daar werden we welkom geheten door het bekerteam, kregen we een inspirerende speech van de voorzitter die ons uiteindelijk in het Fries een fijne avond toewenste. Naast de wedstrijd werd ook de interne competitie gespeeld, en wat daar opviel was het grote aantal spelers van het eerste team dat meespeelde… daar kunnen sommige clubs nog een voorbeeld aan nemen 😛 . Ook waren er een aantal toeschouwers van andere clubs om het spektakel van een Supercupwedstrijd te aanschouwen. Op naar de partijen! Door loting was bepaald dat wij op de oneven borden met zwart speelden, en op de even borden met wit.

Op bord 1 nam Ivo het op tegen Marcel Vermaat. De partij werd van beide kanten rustig maar origineel opgezet. Het leek dan ook een lange schuifpartij te gaan worden. Het einde kwam echter onverwacht en snel: de witspeler besloot tot een pionoffer met aanvalskansen, maar miste daarbij dat er een stuk in de doos verdween. 1-0 voor ons dus na een uurtje spelen. Beide spelers vermaakten zich vervolgens met een groot aantal vluggertjes in de bar.

Rieks bemande bord 2 tegen Oene Schriemer. Rieks zette de partij mooi op en langzaam maar zeker verkreeg hij steeds meer voordeel. Uiteindelijk besloot hij zelfs tot een dameoffer (tegen toren, loper en pion) en kwam in onderstaande stelling terecht.

De derde die klaar was, was Kenneth op bord 4. Hij speelde tegen Eelke Heidinga, opende met 1. e4 en kreeg toepasselijk de Philidor tegenover zich. De opening verliep niet helemaal naar wens, maar de zwarte koning kwam niet weg uit het centrum en Kenneth kon een sterke aanval opzetten, bekroond met een mooi torenoffer:

Zelf speelde ik op bord 3 tegen Rein de Boer de langste partij van de avond. Al snel in de partij offerde ik een loper en kreeg ik onderstaande stelling, waarbij het de vraag is of mijn tegenstander op f7 mag slaan:

Trots gingen we weer naar huis en hopen we volgend jaar deze wedstrijd nog eens over te mogen doen!