Assen 2 ondanks 8 – 0 nederlaag niet afgedroogd door LOS

8 – 0 verliezen, dat lijkt op het eerste gezicht een blamage. Toch hebben we zeker niet slecht gespeeld!

In de eerste wedstrijd van dit seizoen mochten we vanmiddag (28 september) aantreden tegen LOS. Zoals wellicht bekend speelden zij twee seizoenen geleden nog als SISSA 2 in de eerste klasse, maar na het wegvallen van de sponsor besloten ze een nieuwe club op te richten. Vorig seizoen domineerden ze samen met Groninger Combinatie 3 de vierde klasse A, en dit seizoen zijn ze de huizenhoge favoriet in 3A. Niet de makkelijkste tegenstander om tegen te beginnen dus…

Assen 2 is helaas flink verzwakt ten opzichte van vorig seizoen. Gertjan is weggepromoveerd naar Assen 1, Frank en Hans zijn geen basisspeler meer, en Kenneth zal dit seizoen zelfs helemaal niet voor ons uitkomen; hij heeft ook in de KNSB-competitie de overstap naar SISSA gemaakt. Voor hen in de plaats komen de talenten Abedin en Jaël, en Sjoerd en Ben zijn opgewaardeerd tot basisspeler. Een team met potentie, maar laten we er geen doekjes om winden: we zijn dit seizoen degradatiekandidaat nummer één. Dat heeft uiteraard ook het grote voordeel dat we iedere wedstrijd vrijuit kunnen spelen!

De opstelling kwam pas vrijdagavond rond. Paul en Sybrand hadden op tijd laten weten verhinderd te zijn, en in hun plaats werden Léon en Cor opgetrommeld. Helaas meldde Maarten H. zich vrijdag ziek… maar gelukkig vond ik op de clubavond Lyne bereid zijn plaats in te nemen. We hadden dus driekwart van het C-team in de opstelling!

We speelden in een soort café aan de Hereweg, op loopafstand van het Groninger hoofdstation. Het deed me een beetje denken aan de oude speellocatie van SISSA (waar ik zo’n 10 jaar geleden eens heb gespeeld), en ook aan de galerij waar ik twee jaar geleden met Assen 1 tegen Laurierboom-Gambiet speelde: niet al te ruim, maar wel erg gezellig!

Helaas begonnen we de wedstrijd met een tegenvaller, in de vorm van een flinke blunder van mijzelf. Ik was zo druk bezig met offers op b5 in te schatten, dat ik compleet overzag dat Paul ten Vergert gewoon met twee keer op d8 ruilen en daarna Pxf7+ een kwal kon ophalen. Na wat doormodderen kon ik op zet 26 de ellende niet meer aanzien en schudde Paul de hand.

Jaël was als tweede klaar. Hij kwam naar mijn mening niet slecht uit de opening, maar helaas dacht hij op een gegeven moment een trucje te hebben. Frits Rietman had verder gekeken en won simpel een stuk, en toen daar nog een kwaliteit bij kwam moest Jaël de tweede nul van de middag accepteren.

Als ik het goed heb, was Cor als derde klaar. Hij offerde in de opening een pion, maar helaas kreeg niet hij, maar tegenstander Tjaart Offringa de compensatie. Tjaart bouwde zijn voordeel rustig uit, won nog een paar pionnen, en toen de koning van Cor ook nog onder vuur kwam was de derde nul een feit.

Als vierde klaar was teamleider Ben. Hij had zich voor de gelegenheid opgeofferd op bord 1 en kreeg daar onze voormalige clubgenoot Renze Rietveld tegenover zich. In de opening ging het ongeveer gelijk op, maar daarna wist Renze langzamerhand de macht te nemen op de damevleugel, gevolgd door een doorbraak in het centrum. De zwarte d-pion bleek niet of nauwelijks meer te stoppen, en dus kon ook Ben een nul noteren.

Ook Sjoerd wist de tent niet droog te houden. Hij werd na een gelijkwaardige opening verrast door een dameuitval naar c2; dat leek raar, maar bleek bijzonder irritant. Sjoerd moest zich in bochten wringen om de dame daar weer weg te kunnen jagen, maar in de tussentijd kon Casper Rupert het initiatief nemen op de koningsvleugel. Daar bleek uiteindelijk geen kruid tegen gewassen, en dus was onze nederlaag een feit.

Abedin moest helaas ook het hoofd buigen. Al op zet 7 werd hij met Lxf7+ geconfronteerd, en dat bleek de opmaat tot een middagje verdedigen. Dat deed hij op originele wijze, maar al even origineel wist Arjan Dijkstra zich een weg door de zwarte stelling heen te slaan. Toen de koning van Abedin uiteindelijk op h4 belandde was het mat niet ver meer weg, en ook het geven van de dame baatte niet meer.

Over dames gesproken: Lyne speelde de één na langste partij van de middag, en ze wist Benno de Jongh een hele tijd prima tegenstand te bieden. Helaas slopen er toch wat onnauwkeurigheidjes in haar spel; dat kostte een paar pionnen, en toen er nog meer materiaal verloren dreigde te gaan stond ook hier de nul vast.

Léon speelde het langst, en hij gaf Jan Joris Groenewold meer dan uitstekend partij. Zeker dertig zetten lang leek er niet veel aan de hand, maar toen werd Léon helaas net even te druistig met een pionnenopstoot op de damevleugel. Er bleek ineens een grappige stukwinst voor zwart in de stelling te zitten, en JJ wist die boven water te krijgen. Léon zocht nog tegenkansen door zijn e-pion helemaal naar e7 te laten oprukken, maar verder kwam die niet, en met inmiddels een dame meer voor zwart was ook hier de strijd gestreden.

8 – 0 dus. Geen leuke uitslag voor ons, maar tegen een team als LOS kan dat gebeuren. Het moet heel raar lopen als zij niet over twee jaar in de eerste klasse spelen! Bij ons was ook zeker niet alles kommer en kwel: op mijn ‘partij’ na hebben we op alle borden goed tegenstand geboden, en met name Lyne en Léon hebben zich geweldig geweerd. Wie weet mogen zij zich volgend jaar ook basisspeler van Assen 2 noemen!?

De kop is eraf! In de volgende ronde krijgen we Haren & Oostermoer op bezoek, en daar hebben we nog een appeltje mee te schillen na de ongelukkige nederlaag van vorig seizoen. Hopelijk kunnen we dan wél voor een verrassing zorgen!

Uitslagen ronde 1 (KNSB)