Assen 1 meteen aan kop door monsterzege in Almere

Verslag: Arjan

De aftrap van seizoen 2019-2020 vond voor ons plaats in Almere. Doel was om de dramatische start van vorig jaar te verbeteren. Dat het menens was bleek uit het feit dat de teamcaptain er speciaal een puntentas voor had meegenomen.
Na een relaxte ochtendplanning met koffie en koek vooraf bij Pieter (woont ie in Appelscha tegenwoordig?) waren we er helemaal klaar voor. Pieter zorgde vooraf dat zijn fanclub weer werd vergroot door zich mat te laten zetten door een jeugdige speler van Almere 2. Die was overigens uitstekend op de hoogte van alle recente prestaties van onze spelers.

Dan de partijen. Een paar spelers van Almere hadden hun vertrouwen in de NS gesteld, een grote fout. Desondanks waren alle partijen om kwart over 1 begonnen. Ik weet de precieze volgorde niet meer, maargoed.

Pieter speelde op bord 4 met zwart en klaagde er al snel over dat er zo weinig gebeurde in zijn partij. De vechtlust leek te ontbreken bij zijn tegenstander (hij bleek ziek te zijn), en de remise was vrij snel getekend.

Een heel ander beeld kreeg ik van de partij van Geon. Een dubieuze openingskeuze van zijn tegenstander vertaalde zich in een zeer prettig eindspel. Na nog een onhandigheid aan overzijde en (beloofde) tactische scherpte bij onze teamcaptain was het snel uit.

Beide teams dachten slim te zijn door de kopman op bord 2 neer te zetten en dus had Ivo een tegenstander van ongeveer eigen niveau. Met een konings-indische blik op de stelling zou men optimistisch zijn, concreet was er echter niet zo veel te halen. Wellicht kon zwart nog iets proberen bleek in de analyse, maar gezien de overige borden was remise uitstekend.

Daarna was Gertjan klaar. Zijn tegenstander ging voor een zeer riskante pionwinst in een Grünfeld (met een tempo meer is het ongeveer gelijk) en Gertjan won er al snel een kwaliteit voor terug. Echter was hij natuurlijk niet helemaal naar Almere gekomen om binnen een uur klaar te zijn dus kabbelde de partij nog (veel te) lang door. Een laatste fout van de tegenstander (die zich tot dan toe goed verdedigde) maakte aan alle illusies een eind.

Ikzelf speelde weer eens een schuifpartij wat gezien mijn ontbrekende scherpte goed in mijn straatje paste. Mijn jeugdige opponent koos voor een rustige opzet tegen het Siciliaans en naar een paar uur spelen stonden alle stukken nog op het bord. Een positioneel voordeeltje werd ineens twee pionnen hoewel de overgebleven witte pionnen aardig imposant waren. Het was dus een kwestie van niet mat gaan en na wat mindere zetten van de tegenstander in tijdnood lukte dat.

Toen ik daarna bij Tjapko ging kijken werd hij net getruct en kwam straalverloren te staan. Naar verluidt hield hij zichzelf de keuze om op te geven of nog één zet te spelen. Hij werd beloond voor het kiezen van de laatste optie want er volgde een blunder en won zelfs nog.

Naast mij zat Elmar en die slaagde erin om een mooi ruimtevoordeel te krijgen. Toen de stelling wat meer geopend werd ging hij op de zwarte koning af maar werd de stelling ook scherper. Gelukkig kan Elmar ook dat soort stellingen goed behandelen getuige zijn dameoffer op zet 40. Die bleek ook erg sterk en dus werd er een mooi punt gescoord.

Nadat sommigen lang, anderen erg lang en de rest ongeveer de hele middag gewacht hadden was ook Rieks klaar. Gezegd moet worden dat hij een erg interessante partij speelde met 2 paarden tegen twee lopers met twee pluspionnen voor Rieks. Hij wist goed aan te tonen dat je dat soort stellingen vrijwel oneindig kan proberen en het aantal zetten lag dan ook ruim boven de honderd. Uiteindelijk bezweek de tegenstander onder de druk en kon ook dit punt in de tas.

Al met al een riante 7-1 overwinning, doelstelling behaald. Na de wedstrijd werd er nog even gegeten bij de bekende fastfoodketen en mochten we weer genieten van verhalen over de kat van Elmars huisgenote, die hadden we wel gemist. Verder werden onze kennis over elkaar nog getest, conclusie is wel dat voetballers opdreunen eenvoudiger is. Al met al een gezellige dag en een mooie aftrap van het seizoen.

Uitslagen ronde 1 (KNSB)