Assen wint eerste wedstrijd tegen Lewenborg

Verslag: Pieter

De eerste wedstrijd bleek dit jaar een uitwedstrijd, tegen Lewenborg in het Dok. Aangezien het thema hier maritieme zaken betreft, kwamen we ook ons oude speellokaal de Steiger weer tegen. Weliswaar geen buurthuis, maar een snackbar. Uiteraard was dit niet nodig, want Ivo had voor de helft van het team een voortreffelijke maaltijd bereid. Ben, Rieks, Ivo en ik kwamen rond half 8 bij de speelzaal aan, waar we zo’n 5 seconden voor Sybrand, Martin en Abedin arriveerden. Mooie timing dus! Hans was al wat eerder en was binnen een kop koffie aan het drinken.

De wedstrijden zelf waren spannend, op 1 partij na. Abedin gaf al snel aan dat zijn partij remise zou gaan worden, en dat werd het dan ook snel. Valt verder niet veel over te zeggen.

Hans was de volgende die klaar was. Een mooi gespeelde partij, goed ontwikkelen, actieve stukken, toren winnen en tegenstander geeft op. Een partij zoals hij die volgens mij vaker speelt.

Vervolgens ging het bij Sybrand niet helemaal naar wens. Hij kreeg een krachtige aanval tegenover zich, moeilijke stelling en 1 foutje is dan fataal. Helaas maakte Sybrand dat foutje en de tegenstander strafte dat met een dameoffer af.

Ik was de volgende wiens partij afgelopen was. Volgens afspraak zouden alle eters bij Ivo op dezelfde wijze openen, en dat lukte behoorlijk. Helaas had ik het Jaarboek-stukje niet voldoende doorgenomen en speelde ik het onnauwkeurig. Het resultaat was een leuke partij met kansen voor beide partijen. Uiteindelijk won ik een kwaliteit en even later de partij.

Niet veel later was Ivo klaar. Ook hij opende volgens zijn eigen Jaarboek (https://www.newinchess.com/yearbook-132), het onderste artikel onder 1.e4. Waarom het daar geplaatst is, is mij licht onduidelijk. Het resultaat van de opening was een rustige partij, waar Ivo uiteindelijk 1-2 pionnen won, alle stukken kon afruilen en het eindspel winnen.

Ook Ben had over het Jaarboek gehoord en besloot mee te doen. Ook zijn partij werd rustig opgezet, tot hij een pionnetje besloot te slaan en de tegenstander daar veel compensatie voor kreeg. Het resultaat was een toren- en paardeindspel met een pion minder voor Ben, maar iets actievere stukken. Uiteindelijk resulteerde dit in remise, maar niet zonder dat de tegenstander (waarschijnlijk) ergens de winst gemist heeft.

Rieks kon zijn partij helaas niet houden. In een moeilijke partij wist hij zich met zwart niet te bevrijden en stond hij gedrukt. In een dame- en paardeindspel bleek de druk van zijn tegenstander te groot en ging de partij helaas verloren.

Dat betekende een tussenstand van 4-3 voor ons, met Martin als laatste nog bezig in een lastig eindspel. Lewenborg dacht dat er een positioneel gewonnen eindspel op het bord zou komen, maar Martin wist dit te voorkomen, op het juiste moment remise aan te bieden, en zo de overwinning mee naar Assen te nemen.
Martin schrijft zelf over het moment dat hij remise aanbood: “De heren van Lewenborg waren wel erg optimistisch over de kansen voor mijn tegenstander. Ik heb geen flauw idee waarom ze dachten dat wit had kunnen winnen; de waarheid is dat ik nergens in gevaar ben geweest, en in de slotstelling sta ik gewoon beter (-1 volgens Stockfish)! Ik bood remise aan omdat ik niet echt zag hoe ik er door moest komen, en ik niet zoveel tijd meer had, waarna mijn tegenstander eerst even moest bijkomen van het lachen (“Wat een rotstreek!”) voordat hij het aanbod toch maar aannam.”

Op naar de volgende wedstrijd, op 15 november thuis tegen Van der Linde!

Uitslagen ronde 1 (NOSBO)