Assen 2 kan (nog) niet stunten en blijft puntloos na 3 ronden

Assen 2 zit dit seizoen helaas in de hoek waar de klappen vallen, maar met veruit de laagste gemiddelde rating van de klasse is dat niet geheel verrassend. Tegen Haren & Oostermoer waren we dichtbij een matchpunt (enigszins geholpen door het feit dat zij met een man minder kwamen), maar trokken we uiteindelijk toch nipt aan het kortste eind. Gistermiddag (23 november) mochten we op bezoek bij de Spassky’s; vorig seizoen kwamen we niet verder dan vier remises, zou er ditmaal meer in zitten?

Helaas stonden we al na anderhalf uur op achterstand door een nederlaag van invaller Nanning, die Sybrand verving. Werk aan de winkel voor de anderen!

Ben was de tweede die een nul moest accepteren. Hij leek mij zeker niet slecht uit de opening te zijn gekomen en probeerde het maar eens met een remiseaanbod, maar met wit en 300 ratingpunten meer wilde zijn tegenstander daar uiteraard niets van weten. Een paar zetten later offerde wit op h5; dat was het sein voor een zware koningsaanval, en die bleek uiteindelijk te sterk.

Ook Sjoerd, die tegen H&O nog een vol punt pakte, redde het ditmaal helaas niet. Al vlak na de opening werden er nogal wat stukken geruild, met als resultaat dat Sjoerd een verbrokkelde pionstructuur op de damevleugel overhield. Het zwarte paard bleek veel sterker dan de witte loper, die geen aanvalsdoelen had, en nadat er twee pionnen in het doosje waren verdwenen vond Sjoerd het wel genoeg geweest. Hij is zo sportief geweest om zijn partij in te sturen; een zeer leerzame partij die zeker de moeite waard is om na te spelen!

Na al dit onheil was het gelukkig tijd voor een mooie opsteker, want Jaël wist, notabene met zwart en 200 ratingpunten minder, zijn eerste overwinning namens Assen 2 te boeken! En hoe: met een prachtige koningsaanval inclusief kwaliteitsoffer wist hij zijn ervaren tegenstander te overmeesteren. In de gameviewer is zijn partij na te spelen, en ik kan dat iedereen van harte aanraden!

Als er deze middag iemand meer had verdiend dan een nederlaag was het Abedin, want hij kwam kort na de opening geweldig te staan: al zijn stukken stonden actief en die van zijn tegenstander (die toch ook zo’n 300 ratingpunten meer had!) stonden alleen te verdedigen. Helaas wist Abedin niet het goede plan te vinden om zijn activiteit te benutten, en wat later moest hij een toreneindspel met een pion minder verdedigen. Dat bleek een onbegonnen zaak, en dus was de marge weer 3 : 4 – 1.

Dan komen we bij mijn eigen partij, waar ik, ondanks dat ook ik een nul moest slikken, niet ontevreden over ben: mijn openingsopzet kwam goed uit de verf en ik kon lekker actief spelen op de koningsvleugel. Helaas vergaloppeerde ik me rond zet 20, waarna ik een verrassend kwaliteitsoffer om de oren kreeg. Ik moest meteen een stuk teruggeven, en daarna was het keepen geblazen. Tot ruim na de tijdcontrole lukte dat, maar daarna wist mijn tegenstander het juiste plan te vinden; met een klein pionzetje bracht hij me in tempodwang, en op zet 66 zette hij me netjes mat.

Het slotakkoord was voor de twee Assenaren die het verst weg wonen, want zij wisten samen anderhalf bordpunt over de streep te trekken! Maarten H. pakte zowaar het volle punt, en dat was verdiend: hij was de hele partij aan het roer en had het waarschijnlijk al eerder kunnen afmaken. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat Maarten aan het einde enige hulp kreeg van zijn tegenstander:

Paul wist als laatste een zwaarbevochten halfje aan onze score toe te voegen. In een toreneindspel werd zijn toren opgesloten op h3 en dacht menigeen dat de winst voor zwart een kwestie van tijd was. Paul verdedigde echter voorbeeldig en wist op tijd tegenkansen te creëren, en ondanks dat het eindspel tot op het bot werd afgekloven kwam de remise niet meer in gevaar.

5½ – 2½ dus. Niet alleen is dat voor ons een halfje meer dan vorig jaar, het is ook nog bijna een vol bordpunt meer dan op grond van de ratings verwacht mocht worden, en bovendien zijn we erin geslaagd om, in tegenstelling tot vorig jaar, twee partijen te winnen. De opwaartse lijn is ingezet! Maar even serieus, het is echt niet zo dat we slecht spelen, de tegenstanders zijn (voorlopig) simpelweg te sterk. Degradatie zou ik eerlijk gezegd ook niet direct een straf vinden; de vierde klasse is goed te vergelijken met de oude promotieklasse, en dat lijkt me een prima niveau voor ons. Maar zover is het nog lang niet; er zijn nog zes wedstrijden te gaan, dus we hebben nog zes kansen om een verrassing uit de hoge hoed te toveren!

Uitslagen ronde 3 (KNSB)