Ook tegen Philidor 2 geen matchpunten voor Assen 2

Verslag: Maarten H.

Zaterdag 14 december mochten we met Assen 2 thuis spelen tegen Philidor. Als rode lantaarndrager van onze klasse wisten we dat het tegen de nr 2 van de competitie, met een kleine 250 rating punten gemiddeld verschil, een lastige middag ging worden.

Ik denk dat we onze huid duur verkocht hebben. Na ongeveer anderhalf uur schaken en circa. 15 zetten per persoon zag het alleraardigst uit. Door naar de partijen dus! Bij gebrek aan volgorde kennis gaan we de borden af van 8 naar 1.

Jaël opende opportunistisch met pionnen op c4, d4 & e4 en wist uiteindelijk met een doorgeschoven d pion de gehele opening meer ruimte en een klein plusje te creëren. Zijn tegenstander schoof de f pion door, Jaël besloot zijn g pion hiervoor te ruilen en wat volgde was een koningsaanval van zijn tegenstander met flinke druk op de f lijn.
Na een aantal zetten goed verdedigen leek mij de voortzetting van Jaël net te traag/onnauwkeurig waardoor hij de f pion moest opgeven en een kwaliteit verloor. Na de knappe overwinning van vorige keer nu helaas een verliespartij. Moet gezegd, Jaël zijn tegenstander was op papier sterker dan onze sterkste speler.

Ook Abedin verloor zijn partij en laat daarmee nog wachten op zijn eerste punten van dit seizoen. Met een gemiddelde tegenstand van 350 rating punten meer (2000 gemiddeld!) kunnen we spreken van een leerzaam debuutseizoen in Assen 2.

De partij van Sjoerd zag er erg ingewikkeld uit. Na een vrij normale opening waarna Sjoerd kort rokeerde besloot zijn tegenstander dat niet te doen.
De koning ging naar f8, g pionnen werden naar voren gegooid en wat volgde was een open stelling waarin zwart het initiatief heeft.
Van wat ik zo snel kan beoordelen verloor Sjoerd vervolgens redelijk gedwongen een pion, gaf hij nog een tweede en een derde pion voor tegenkansen. Helaas wist de tegenstander zijn koning uiteindelijk veilig te spelen en moest ook Sjoerd de handdoek in de ring gooien.

Ben zijn partij heb ik niet helemaal meegekregen. Van wat ik zag speelde Ben een vrij agressieve opening die ik zou omschrijven als koningsgambiet met zwart. Dit levert altijd leuke stellingen op maar deze keer helaas geen wedstrijdpunten.

Op bord 4 speelde Sybrand tegen Marcel Vermaat. Met een rating van 2200 de sterspeler van Philidor. Toch zag deze partij er heel lang erg goed uit. Hieronder het commentaar van Sybrand:

“In de opening klungelde mijn tegenstander met de ontwikkelingszetten waardoor ik een pion kon winnen en bovendien zijn koning naar f8 moest, als gevolg waarvan de toren op h8 lange tijd buiten spel stond. Ik wist mijn positionele voordeel uit te bouwen naar de volgende stelling:

Martin kon vroeg in de partij stellingsvoordeel behalen door het paard op c3 te ruilen voor zijn loper. Doordat er ook een pion op c4 stond dacht ik al snel dat Martin veel beter stond, de ruil kostte hem natuurlijk wel zijn goeie loper, desalniettemin een klein plusje maar minder dan het van een afstandje leek.
Wat volgde was veel positioneel geschuif waarbij Martin zijn tegenstander de d-lijn in beslag nam maar Martin nog steeds de betere structuur behield. De aanvallende toren kwam klem te staan en Martin won zo een kwaliteit maar miste wel initiatief en 2 pionnen. Nog steeds een wat mij betreft erg moeilijk te beoordelen stelling. Ook de engine vond het gelijkwaardig.
Beide spelers wilden niet toegeven op een horizontale lijn en besloten tot zetherhaling.
Een mooi half bordpunt voor Assen tegen een mega talent. Nu kan het nog!

Daar waar Martin tegen de toekomst schaakte, mocht ik op bord 2 tegen het verleden spelen. Maarten Etmans, een oude baas met een eigen Wikipedia-pagina. Ook wel bekend van zijn finales op het NK correspondentieschaak in de jaren 80.
Op het bord kwam een London a-la Hoolsema. De stelling is dichtgezet met een pion op e5. Zwart is kort gerokeerd en ik heb tijd voor een koningsaanval. Meneer Etmans gaf me net teveel tijd waardoor ik mijn paard in stelling kon brengen:

Tot slot de partij van Paul op het hoogste bord.

Ons team sluit het jaar af met een 6-2 verliespartij. Wat eigenlijk gewoon weer een verdienstelijke prestatie is als je naar de ratingverschillen krijgt.
De komende 2 rondes wachten weer supersterke tegenstanders en prachtige partijen! De laatste 3 rondes spelen we tegen teams die het ook zwaar hebben in onze competitie. Handhaven wordt zwaar, maar een paar wedstrijdpunten zou al mooi zijn! Fijne feestdagen!

Uitslagen ronde 4 (KNSB)