NOSBO-PJK: Léon stunt met plaatsing voor NK C!

Afgelopen vrijdag en zaterdag (3 en 4 januari) vond het eerste jeugdtoernooi van het nieuwe jaar plaats, namelijk het Persoonlijk Jeugdkampioenschap van de NOSBO. Ook dit jaar was de bezetting weer prima te noemen, niet alleen qua hoeveelheid maar vooral ook qua niveau! Vier Assenaren deden in totaal mee, waaronder een verrassende debutant, en zij brachten opnieuw prachtige resultaten binnen!

C-categorie

Alle vier deelnemende Assenaren speelden op zaterdag in het C-kampioenschap, waar in totaal 13 spelers aan deelnamen. Bijna een derde was dus Assenaar! Helaas deed tot mijn lichte teleurstelling niet het hele C-team mee, want Lyne moest het toernooi opnieuw laten schieten. Dan is het toch wel handig dat er voor haar geen NK-plaats op het spel stond… De andere drie (Jaël, Léon en Noël) waren gelukkig wel present, en daarnaast hadden we een verrassende debutant in de persoon van Nicander Hamstra, die sinds begin dit seizoen lid is van onze vereniging! Nicander maakte zeker geen onaardig debuut, al bleef zijn score steken op één overwinning en een bye… De opgedane ervaring is veel belangrijker! Noël speelde geen gelukkig toernooi; zo liet hij in de derde ronde met een stuk voorsprong zomaar een toren instaan… Gelukkig wist hij zijn laatste twee partijen nog te winnen, en samen met een bye en een remise betekende dat alsnog 3½ uit 7. Jaël speelde een toernooi zoals we dat van hem mogen verwachten: weliswaar verloren van de favorieten (al kwam hij in de tweede ronde tegen niemand minder dan Machteld van Foreest gewonnen te staan!), maar 4½ punten uit zijn overige vijf partijen leverden een gedeelde derde plaats op! Helaas viel Jaël op WP naast de prijzen, maar toch keurig gedaan!
Het hoogtepunt van dit toernooi was echter zonder meer de prestatie van Léon. Hij begon met 2 uit 2, waarna hij met wit tegen Machteld mocht aantreden. Een hele tijd had hij haar flink in de tang, maar in tijdnood ging het alsnog mis… Twee remises volgden, waarna de zesde ronde weer vrij eenvoudig gewonnen werd. Toen was het tijd voor de allesbeslissende ronde, waarin Léon een rechtstreeks duel om de tweede plaats, en een NK-plaats mocht aangaan! (Er was weliswaar slechts één plaats beschikbaar, maar Machteld is persoonlijk gerechtigd en deed dus niet mee voor die plaats.) Het werd een uitermate spannende partij, waarin Léon uiteindelijk in tijdnood een loper wist te winnen, maar vervolgens puur op zijn increment (5 seconden per zet!) de witte aanval moest afslaan. Op wonderbaarlijke wijze lukte dat, en toen wit ook nog een toren moest geven om een vrije f-pion te stoppen was het punt binnen voor Léon, en daarmee was de stunt van de dag een feit: een tweede plaats voor Léon, en daarmee plaatsing voor het NK C! Wat een geweldige prestatie Léon, nogmaals van harte gefeliciteerd!

AB-categorie

Op vrijdag traden Jaël en Léon ook aan in het AB-kampioenschap, en hier was Jaël de betere van de twee: 4½ uit 7 bleek hier voldoende voor de derde prijs! Léon haalde een punt minder en werd daarmee vijfde van de negen deelnemers.

Opnieuw een prachtig toernooi voor de club dus, en wat ook de moeite van het vermelden waard is: voor het eerst sinds 2017 zijn we weer met meerdere spelers vertegenwoordigd op het NK ABC!

Verslagen en uitslagen (NOSBO): dag 1 (AB), dag 2 (C)