Assen 2 stunt tegen Zwolle

Geen reacties op Assen 2 stunt tegen Zwolle

Verslag: Ben

De eerste wedstrijd van het nieuwe decennium leek een uitdaging te gaan worden: 3 invallers en een pittige tegenstander uit Zwolle. De computer gaf ons 87,6% kans op verlies bij deze ratingverschillen.

Gelukkig waren de invallers niet de minsten, speelden we thuis gesteund door de andere teams.

René had een snelle remise. Weinig spektakel, maar een zeer productieve invalbeurt!

Sybrand had stellingspech, een opening waarin niets aan de hand leek te zijn bleek na een aantal forcerende zetten een kwaliteitsverlies te bevatten. Na dat ene slordigheidje maakte zijn tegenstander geen fouten.

Lyne had een uitdagende pot en kwam in een wat onduidelijke stelling die voor beide kanten lastig in te schatten was. Haar tegenstander maakte de fout en kwam met een incorrect stukoffer waarna het een kwestie van rustig uitspelen was, en dat was geen enkel probleem.

Sjoerd kwam snel onder druk, in zijn eigen woorden: “Tegen Boris de Jonge speelde ik weer eens een Pirc. Na zo’n 10 zetten leek ik onder druk te komen, maar inventief keepen hield me lang op de been. In onderstaande stelling had ik de illusie dat ik me staande kon houden, maar na 33. Txd7! kon ik opgeven.”

Ik was zelf voor de gelegenheid op bord 1 gaan zitten en kwam zeer degelijk de opening uit. Ik liet mijn kleine plus echter zeer snel glippen met een matige zet en moest vechten voor een halfje. De hele rest van de partij was moeilijk en ik heb een paar zetten ook verloren gestaan, maar ook mijn tegenstander greep mis en wikkelde af naar een potremise ongelijkelopereindspel.

Jaël bleef met wit tegen een Konginsindier rustig de druk opvoeren tot zijn tegenstander uiteindelijk misgreep. Een hele mooie consistente partij.

Jan wikkelde zijn actieve stelling af naar een eindspel van toren + 2 verbonden vrijpionnen tegen toren en schoof dat rustig uit. Hij was als een van de laatsten klaar maar de uitslag was al heel lang onafwendbaar.

Maarten werd naar een complexe stelling met pionnen + lichte stukken gedwongen waarin hij net wat meer zwaktes en wat minder activiteit had. Een koningswander van G8 naar B2 bleek onstopbaar en kostte een pion en ondanks Maarten’s creatieve gegaloppeer met 2 paarden was de stelling onhoudbaar.
Een 4-4 gelijkspel dus, en we zijn van de 0 matchpunten af! 2,5 uit 3 van onze invallers, dus ik denk dat ik de volgende wedstrijd alleen maar invallers op ga stellen.

Aangezien het aantal degradanten per derde klasse is teruggebracht naar 1 begint handhaving opeens te lonken. We Shall Overcome, zoals Sybrand pleegt te zingen!

Externe commentaren over onze wedstrijd:
“De grote verrassing in 3A”, aldus de Schaakreporter,
en “een wanprestatie”, aldus onze tegenstanders.

Uitslagen ronde 5 (KNSB)