Familie Kolijn houdt huis op BSSK Assen 2020: 16 uit 16!

Vandaag vond in het Markehuus het jaarlijkse BasisSchoolSchaakKampioenschap van de gemeente Assen plaats. Met 59 aangemelde kinderen (die ook allemaal kwamen opdagen!) hadden we een iets groter deelnemersveld dan vorig jaar, en wat betreft kwaliteit zat het ook deze keer meer dan goed!

Groene groep

De groene groep (t/m 9 jaar) werd gedomineerd door twee leden van SC De Paardensprong. Simon Kolijn (9), vorig jaar al de winnaar van de laagste leeftijdscategorie, won deze keer al zijn partijen en kroonde zich daarmee tot groepswinnaar! Imara Hardeman (8) verloor in de vijfde ronde het onderlinge duel van Simon, maar won de rest en werd daarmee tweede in deze groep, en kreeg uiteraard ook de hoofdprijs t/m 8. Voor de verdeling van de overige prijzen in deze groep was het een stuk spannender: zowel in de categorie t/m 8 als bij de negenjarigen werd de derde prijs op weerstandspunten beslist.

De prijswinnaars:

t/m 8 jaar:

1. Imara Hardeman, 6 punten
  2. Julian Gerrits, 5 punten
  3. Ferron Koops, 4 punten (29 WP)

9 jaar:

1. Simon Kolijn, 7 punten en algemeen winnaar Groen!
  2. Mathies de Groot, 5 punten (33,5 WP)
  3. Eva Broekema, 5 punten (26,5 WP)

Eindstand groene groep

Blauwe groep

In de blauwe groep (10 jaar en ouder) leken twee leden van Schaakclub Assen, Serana Tunyluhulima (11) en Nicander Hamstra (10), vooraf favoriet. Ook hier ging de hoofdprijs echter naar Groningen! David Kolijn (11) versloeg niet alleen zowel Serana als Nicander, maar won ook de rest van zijn partijen en werd zo overtuigend groepswinnaar. Serana eindigde wel als tweede, Nicander eindigde met maar liefst twee punten minder dan Serana op de gedeeld derde plaats en werd op weerstandspunten uitgeroepen tot winnaar van de tienjarigen.

De prijswinnaars:

10 jaar:

1. Nicander Hamstra, 6 punten (53 WP)
  2. Theo Bootz, 6 punten (50,5 WP)
  3. Noah Dörfel, 6 punten (45,5 WP)

11 jaar en ouder:

1. David Kolijn, 9 punten en algemeen winnaar Blauw!
  2. Serana Tunyluhulima, 8 punten
  3. Jorik de Groot, 6 punten

Eindstand blauwe groep

Scholen

Met 3 van de 4 individuele hoofdprijzen kan het geen verrassing zijn dat de Kloostertuin het scholenklassement domineerde: ze werden niet alleen kampioen, het tweede viertal won ook nog de tweede prijs! Voor de derde prijs was het een stuk spannender: Theo Thijssen bleef de debuterende Vrije School De Es precies 10 weerstandspunten voor. De als eerste drie geëindigde teams (Kloostertuin 1 en 2 en Theo Thijssen) mogen in maart meedoen aan het Drents Kampioenschap, dat in Emmen wordt gehouden.

Eindstand scholen

Het was weer een mooi kampioenschap. Tot volgend jaar!