Léon schrijft jeugdtoernooi De Paardensprong op zijn naam!

Gisteren (29 februari) was het weer eens tijd voor het grootste jeugdtoernooi van Noord-Nederland, en misschien wel van het hele land, namelijk het open toernooi van SC De Paardensprong. Vorig jaar viel dit toernooi helaas samen met een KNSB-zaterdag, waardoor ik die editie moest overslaan. Gelukkig was dat deze keer niet het geval, en dus kon ik getuige zijn van één van de mooiste successen voor onze jeugd!

Dat succes vond plaats in de Topgroep, waar Léon onze vereniging vertegenwoordigde. Vorig jaar pakte hij al de derde prijs, en deze keer werd het nog mooier! Na een start van 2 uit 2 ging de derde ronde helaas verloren, maar nadat Léons tegenstander in die partij een ronde later zelf onderuit ging, waren er bij het ingaan van de vijfde (van zes) ronden opeens vier koplopers, die het tegen elkaar opnamen. Léon wist als enige te winnen en kwam zo aan de leiding, en in de laatste ronde wist hij de nummer één van de plaatsingslijst (rating 2000+!) op remise te houden. De 4½ punten die Léon daarmee verzameld had bleken voldoende voor de gedeelde eerste plaats, notabene samen met de speler die hem verslagen had… Gelukkig wordt de eerste plaats in dit toernooi niet op onderling resultaat, maar op weerstandspunten bepaald, en daarvan bleek Léon de meeste te hebben, en dus werd hij uitgeroepen tot winnaar van de Topgroep! Klasse Léon, nogmaals van harte gefeliciteerd!

Ook in de Open groep werd een prachtig resultaat behaald, en wel door Serana. Als 38e geplaatst (van de 141 deelnemers in deze groep!), zorgde ze in de tweede ronde voor een geweldige verrassing door de nummer twee van de plaatsingslijst (rating 1300+!) onderuit te halen, en alleen daarmee zou haar toernooi al geslaagd zijn. Weliswaar verloor ze meteen de ronde daarna van de uiteindelijke winnaar van de D-categorie, maar daarna pakte Serana de draad weer op en scoorde ze vier volle punten op rij, waardoor ze in de achtste (en laatste) ronde slechts een halfje achter de koplopers stond! De laatste partij ging helaas na lange strijd verloren, maar dat mag de pret niet drukken: 6 uit 8 is niet alleen bijna 3 punten meer dan verwacht mocht worden, het was ook nog voldoende voor de vierde prijs, en ook nog eens de meisjesprijs, in de D-categorie, en een gedeeld zevende plaats in het algemene klassement!

De andere clubleden vielen helaas buiten de prijzen, maar dat betekent niet dat ze slecht speelden! Noël had de meeste pech, want hij bleek op weerstand zesde te zijn geworden in de C-categorie, net een plaatsje te laag. Hij speelde een enigszins ongelukkig toernooi; zo verloor hij in één partij op tijd, met een ruime voorsprong in materiaal… Nicander begon uitstekend met 3 uit 4, maar kwam daarna enkele sterke clubspelers tegen en wist in de laatste vier ronden nog slechts één punt te scoren. Toch zeker geen slecht resultaat! Tenslotte hadden we een heuse debutant in de persoon van Mike Sinnema, sinds begin dit seizoen clublid (via NotaBene), en sinds enkele weken ook deelnemer aan de interne jeugdcompetitie. Ook hij begon prima met 2½ uit 4, maar ook hier kwam daar in de tweede toernooihelft maar één punt bij. Desondanks een prima resultaat!

Naast deze clubleden deden ook enkele deelnemers aan het BSSK Assen mee die (voorzover ik weet) geen clublid zijn, en ook zij deden het uitstekend, met als hoogtepunt de eerste prijs voor Silke de Jong in het klassement voor niet-clubleden! Ook in de lagere leeftijdscategorieën werden hier wat succesjes behaald: Joas van Til pakte de vierde prijs in de G-categorie, en Wart Koopman en Tygo Steg veroverden de tweede en de vijfde prijs in de H-categorie! Misschien zijn zij over niet al te lange tijd ook actief bij onze vereniging!?

Tenslotte deed ook Esmee Sinnema (de iets oudere zus van Mike) mee, en ook zij deed het niet slecht; haar gebrek aan ervaring deed haar meestal de das om, maar na een bye in ronde 5 wist ze in de zevende ronde ook nog een ‘echt’ punt aan haar score toe te voegen!

In het bijprogramma vond ook een toernooi voor schaakouders plaats, en ook hier kwamen enkele Assenaren (geen clubleden, wel vaders van clubleden) in actie. Geen prijzen, maar wel verdienstelijke resultaten: Edwin Niemeijer en Jurriaan Hamstra behaalden 2 uit 5, Marco Sinnema een halfje minder. Zeker niet slecht!

Opnieuw een mooie en succesvolle dag voor onze vereniging dus! Het volgende jeugdtoernooi is pas over vier weken (het Grand-Prix-toernooi van SC Haren op 29 maart), maar tussendoor wordt er op 14 maart in Emmen ook nog gespeeld om het basisscholenkampioenschap van Drenthe. Hopelijk wordt dat net zo succesvol!

Eindstanden: TopgroepOpen groepSchaakouders