Corona-protocol voor de clubavonden van sc Assen

Voor het deelnemen aan de clubavonden is het belangrijk dat iedereen zich aan dit Corona-protocol houdt, om de kans op besmettingen zo klein mogelijk te houden. Het bestuur heeft de nodige voorzorgsmaatregelen genomen om de clubactiviteiten op een verantwoorde wijze uit te kunnen voeren. De medewerking van alle leden is nodig om het veilig te houden. Dit is dus een verantwoordelijkheid van alle aanwezigen.

Belangrijk:
Kom niet naar de clubavond als je één van de vragen van deze checklist met “ja” moet beantwoorden!

Leden uit risicogroepen (waaronder ouderen boven 70 jaar) moeten zelf een afweging maken of ze willen verschijnen op de clubavond. Raadpleeg eventueel uw huisarts voor advies.

Elke clubavond is er een Corona-verantwoordelijke aanwezig. Dit is een bestuurslid van sc Assen.
(Indien er geen bestuurslid aanwezig is op de clubavond, heeft het bestuur een vervanger geregeld)

Deze Corona-verantwoordelijke:

• Onderhoudt contact met de zaalbeheerder van de accommodatie over de voorzorgsmaatregelen.
  • Ziet toe op de naleving van de regels. De aanwijzingen van de coronaverantwoordelijke moeten
    opgevolgd worden.
  • Denkt na over de opstelling van de tafels en borden en zorgt dat deze in de gewenste opstelling
    staan.
  • Handelt in de geest van de voorzorgsmaatregelen wanneer er zich situaties voordoen waarin de
    regels niet voorzien, en krijgt ook van de andere clubleden de ruimte om te handelen naar eigen inzicht.

Accommodatie

’t Markehuus heeft reeds allerlei (hygienische) maatregelen genomen. De leden van sc Assen moeten zich natuurlijk ook houden aan de regels van ’t Markehuus (oa desinfectie gebruiken bij binnenkomst, gebruik looppaden en afspraken over toiletbezoek). Natuurlijk geldt in de gehele accommodatie de 1,5 meter afstand houden-regel.

Regels voor de speelzaal

• Het is belangrijk dat de speelruimte goed geventileerd wordt, waarbij de lucht regelmatig ververst
    wordt (ramen en deuren open).
  • De tafels worden zo opgesteld dat er 1,5 meter tussen de tafels zit en er een zodanig breed looppad is dat ook daarmee 1,5 meter afstand kan worden gehouden.
  • Behalve aan de speeltafel houden de spelers (en eventuele toeschouwers) ook 1,5 meter afstand van elkaar.
  • Er is geen fysiek contact tussen de spelers, dus geen handen schudden.
  • Spelers mogen bij slaan de stukken van de tegenstander van het bord nemen.
  • Tijdens de partij mogen spelers niet over het bord hangen, maar zitten ze (indien de tegenstander ook achter het bord zit) zo mogelijk achteroverleunend in de stoel.
  • Het is toegestaan om als toeschouwer bij de schaakborden te verblijven op ruime afstand – mits de regels voor de 1,5 meter samenleving kunnen worden gehandhaafd. Dit zal sterk afhangen van de zaalgrootte. Toeschouwers moeten niet in de gangpaden blijven hangen
  • De gangpaden zijn voor de spelers. Spelers die klaar zijn met hun partij gelden als toeschouwer.
  • Het is niet de bedoeling dat er geschaakt wordt tegen steeds wisselende tegenstanders (zoals bijvoorbeeld bij snelschaak- of rapidcompetities). Voor de jeugdcompetitie kan hierop een uitzondering worden gemaakt.
  • Er mogen wel meerdere partijen tegen dezelfde tegenstander op een avond gespeeld worden.
    Analyseren met de tegenstander kan ook (in een andere zaal).
  • Vaak halen spelers consumpties op voor zichzelf en hun tegenstander. Doe dat niet, een ieder haalt zijn eigen consumptie op.
  • Eet niet achter het schaakbord (uitgezonderd een klein koekje bij de koffie).
  • De genomen maatregelen zijn ter bescherming van iedereen. Bij niet naleven hiervan is de corona-verantwoordelijke helaas genoodzaakt om de overtreder tijdelijk of permanent de toegang tot de speelzaal te ontzeggen.