Seizoen 2020-2021: alle kampioenen op een rijtje

Ook het afgelopen seizoen werd helaas overhoop gegooid door de coronapandemie, maar gelukkig konden we na een half jaar onderbreking in april weer de jeugdcompetities hervatten, en vanaf mei waren ook de senioren weer welkom. Toch nog een positief einde aan het seizoen dus, tijd om de prijswinnaars in het zonnetje te zetten!

Senioren

Toen we in oktober de interne competitie moesten onderbreken (nadat we, als gevolg van de verscherpte maatregelen, al twee ronden met verkort speeltempo hadden afgewerkt), stond Frank aan de leiding, en ook zijn eerste partij na de hervatting wist hij te winnen. Daarmee was de koek echter op: na in de negende ronde afwezig te zijn geweest verloor Frank drie keer op rij, en daarmee ging zijn titeldroom alsnog in rook op. Pieter stond voor de ‘winterstop’ een puntje achter Frank, maar stond na de hervatting slechts één halfje af en wist verder al zijn partijen te winnen, en daarmee veroverde hij alweer zijn vijfde clubtitel, na 2008, 2009, 2017 en 2020. Van harte gefeliciteerd Pieter! Frank moest uiteindelijk de tweede plaats delen met Hans (de enige die Pieter een halfje afhandig maakte) en de, zeker na de hervatting, uitstekend presterende Abedin.
In het B-klassement eindigden maar liefst drie spelers op de gedeeld eerste plaats: Nanning, Jacob en debutant Majid, die vorig seizoen nog lid was van SC Haren maar in de zomer van 2020 naar Assen verhuisde. Jaël was wederom de beste jeugdspeler.
Overigens is het aardig om te vermelden dat twee spelers alle 12 ronden meededen: Jaël en Cor presteerden dit. Cor heeft hiermee alweer zijn 40ste seizoen bij de club achter de rug!
In november werd de eerste snelschaakavond nog wel georganiseerd op chess.com, maar nadat de belangstelling daarvoor wel heel mager bleek (slechts vijf deelnemers…) werden de andere twee avonden niet meer gehouden. Uiteindelijk is besloten het kampioenschap alsnog in fysieke vorm te houden aan het einde van de zomervakantie. Het rapidkampioenschap zal worden gespeeld tijdens het zomerschaak, dat komende vrijdag van start gaat.

Jeugd

Dit seizoen was er geen enkele twijfel wie de beste was in de interne jeugdcompetities. Drie jaar geleden was Willem al eens bijna clubkampioen, tot hij in de laatste ronde van Jaël verloor; nu stond hij in de interne competitie slechts één remise af, en won verder zowel in de interne- als in de 30-minuten-competitie al zijn partijen. Twee overtuigende titels dus, van harte gefeliciteerd Willem! Noël eindigde in beide competities als tweede, de derde plaatsen werden behaald door Marco (interne) en Lyne (30-minuten), die in beide competities slechts twee partijen speelde en daarmee haar activiteiten bij de jeugd nu toch echt op een laag pitje heeft gezet. Het snelschaakkampioenschap kon helaas niet tijdens het seizoen plaatsvinden, en zal hoogstwaarschijnlijk op de eerste clubavond van het nieuwe seizoen alsnog worden gespeeld.

Daarmee is het clubseizoen achter de rug, maar tijdens de zomervakantie hoeft er niet stilgezeten te worden, want we gaan dit jaar ‘gewoon’ door! Iedere vrijdagavond zijn alle leden welkom in ‘t Markehuus; we gaan dan het rapidkampioenschap houden, maar wie daar geen trek in heeft mag ook een lange partij spelen. Hopelijk tot dan, en anders tot de eerste clubavond van het nieuwe seizoen!

Interne competitieinterne jeugdcompetitie30-minuten-competitie