Assenaren in de prijzen op eerste NOSBO-jeugdtoernooi sinds vorig jaar!

Gisteren (27 juni) was niet alleen de dag dat Max Verstappen oppermachtig was in de Grand Prix van Stiermarken (Oostenrijk), Mathieu van der Poel een prachtige etappe-overwinning boekte in de Tour de France, en de TT weer kon worden verreden. Er stond namelijk ook voor het eerst sinds oktober vorig jaar weer eens een ‘echt’ schaaktoernooi op het programma, namelijk het NOSBO-stappenkampioenschap. Maar liefst 86 jeugdschakers hadden zich aangemeld, naar het schijnt een record! Helaas mocht er nog geen publiek bij aanwezig zijn, maar gelukkig werden de uitslagen wel op de NOSBO-website bijgehouden, en dus kan ik alsnog iets schrijven over de vijf Assenaren die meededen!

In de hoogste groep, waarin Stap 3, 4 en 5 uitkwamen, hadden we twee vertegenwoordigers. Léon begon zelfs als favoriet aan het toernooi, maar liep in de tweede ronde tegen een onverwachte nederlaag aan. Gelukkig won hij de volgende twee partijen wel, waarna in de laatste ronde een krachtproef wachtte in de vorm van een zwartpartij tegen ‘eeuwige rivaal’ Arjan de Vries (Staunton), die Léon de afgelopen paar jaar al menig punt afhandig heeft gemaakt. Gelukkig kwam dat er deze keer niet van: Léon won en legde zo alsnog beslag op de ongedeelde tweede plaats! Tot mijn vreugde deed ook Serana weer eens mee; 23 oktober vorig jaar was ze voor het laatst op de club, maar daarna heb ik niet veel meer van haar mogen vernemen. (Aardig feitje dat ik nog niet wereldkundig had gemaakt: ze was door de KNSB uitgenodigd om mee te doen aan het uitgestelde NK D, dat in oktober in Doetinchem zou worden gespeeld. Helaas stak corona juist in die periode weer de kop op, waardoor het NK opnieuw moest worden geschrapt…) Helaas verliep dit toernooi niet erg gelukkig voor Serana. In de eerste ronde moest ze meteen tegen Léon, die bleek nog even te sterk, en ook de tweede ronde ging verloren. De derde en vierde ronde leverden daarna anderhalf punt op, maar daarna was de tank leeg en verloor Serana haar laatste partij. Misschien dat een gebrek aan spelritme haar de das om heeft gedaan, maar dat kan ik natuurlijk niet beoordelen zonder de partijen gezien te hebben. Volgende keer beter!

In de Stap-2-groep deed Lucas mee, en hij begon als een speer door zijn eerste twee partijen in winst om te zetten. De laatste vier partijen leverden vervolgens bij elkaar slechts een half puntje op, maar desondanks kan Lucas tevreden zijn: zijn tegenstanders hadden gemiddeld ruim 300 ratingpunten meer, en dan is 2½ uit 6 gewoon een uitstekende score. Zijn spel wordt ook steeds beter; alleen nog wat beter kijken op de kritieke momenten en dan komt het helemaal goed!

In de laagste groep (spelers zonder Stappendiploma) deden twee nieuwbakken clubleden mee. Wart Koopman heeft al enige toernooiervaring; zo veroverde hij vorig jaar in het toernooi van De Paardensprong al eens een tweede prijs in zijn leeftijdscategorie. Afgelopen zaterdag deed hij met De Kloostertuin mee aan het NK online voor de groepen 3, 4 en 5, en daar ging het uitstekend: een vierde plaats voor de school en een derde plaats met 13 uit 15 voor Wart in het groep-5-klassement! Ook gisteren ging het weer geweldig: alleen verloren van de groepswinnaar en de rest gewonnen, en dus een prachtige tweede prijs! In het verslag op de NOSBO-website lees ik ook niets anders dan lof voor Wart (met name door de nieuwe NOSBO-jeugdleider Martijn Hardeman, die ook schaakleraar is op De Kloostertuin), dus het lijkt erop dat we weer een nieuw talentje in huis hebben! Stijn Faber is nog een onbeschreven blad; hij doet net als Wart sinds mei mee op de club, maar is nog niet echt succesvol. Veel beter ging het gisteren: drie remises, daarna een overwinning, een nederlaag en tot slot nog een remise, 3 uit 6 dus. Daar kun je mee verder! (Voor wie de achternaam bekend voorkomt: Stijn is inderdaad de zoon van Ab Faber, die met Haren en SISSA al enkele malen tegen onze club heeft gespeeld. De appel valt dus niet ver van de boom!)

Onze jeugd blijft het dus goed doen, en voor mijzelf was het een genoegen om eindelijk weer eens een toernooi te kunnen volgen, al was het op afstand! Laten we hopen dat het niet bij dit ene toernooi blijft…

Verslag/liveblog (website NOSBO)