Jaël verovert rapidkampioenschap in Zomerschaak

Het zomerschaak, dat de afgelopen negen vrijdagavonden heeft plaatsgevonden, is behoorlijk succesvol verlopen met in totaal 32 spelers die één of meerdere ronden meededen. De krachtsverschillen bleken in het gehele veld klein, en zelfs de uiteindelijke kampioen moest zeven nederlagen slikken. De koppositie wisselde de eerste paar avonden regelmatig van eigenaar, maar ongeveer halverwege de competitie pakte Jaël de leiding. Die stond hij niet meer af, en daarmee pakte hij zijn eerste titel bij de senioren en werd hij met 15 jaar de jongste rapidkampioen van Schaakclub Assen. Van harte gefeliciteerd Jaël! De strijd om de tweede plaats was spannender; uiteindelijk kwam die in de handen van Frank terecht, met slechts vijf punten voorsprong op Léon.

Omdat het kampioenschap dit jaar ook open stond voor niet-leden, mochten we ons regelmatig verheugen in de deelname van enkele gastspelers. Zo deed op de zesde avond Rachid Schrik mee, woonachtig in Zoetermeer en speler van Promotie maar die week op vakantie in het noorden. Met zijn rating van 2120 was hij meteen de sterkste deelnemer van de avond, maar na een overwinning op Cor moest hij tegen Frank en Martin genoegen nemen met remise, om in de laatste ronde van de avond hardhandig weggecounterd te worden door Jaël. Op de achtste avond werd het nog leuker: voormalig secretaris Jan Kuperus (overigens nog altijd clublid) deed na enkele jaren afwezigheid weer eens mee, drievoudig jeugdclubkampioen Tycho Bruggink liet zijn gezicht weer eens zien, en zelfs NOSBO-voorzitter Jan van Os liet zich verleiden mee te doen! Jan v.O. won meteen maar al zijn partijen (al kwam hij tegen Léon erg goed weg), en ook Jan K. en Tycho bleken het spelletje niet te zijn verleerd; Jan K. deed ook de laatste avond mee en heeft al laten doorschemeren waarschijnlijk ook aan het snelschaakkampioenschap mee te zullen doen! Naast al deze gastspelers deed ook een aantal nieuwe spelers mee; enkelen van hen zijn inmiddels lid geworden of gaan dat mogelijk doen. Welkom bij de club!

Als laatste activiteit voor de start van het nieuwe seizoen staan voor komende vrijdag (27 augustus) de uitgestelde snelschaakkampioenschappen van het afgelopen seizoen op het programma. Komt allen!

Uitslagen en eindstand