Rieks en Willem snelschaakkampioenen 2020-2021

Gisteravond (27 augustus) zijn de snelschaakkampioenschappen van het vorige seizoen alsnog verspeeld. Het kampioenschap bij de senioren telde twaalf deelnemers, één meer dan vorig seizoen, en dus kon er een round-robin gehouden worden; iedereen speelt één keer tegen iedere andere deelnemer. Rieks was de enige speler van Assen 1 die meedeed, en hij wist zich uiteindelijk ook tot kampioen te kronen, maar hij kreeg het zeker niet cadeau. Met name Ben kon lange tijd min of meer gelijke tred houden, en hij wist Rieks ook zijn enige nederlaag te bezorgen, maar een nederlaag in de tiende ronde deed hem de das om. In de allerlaatste partij van de avond (een uitgestelde partij uit de eerste ronde, omdat Sjoerd pas rond kwart voor 9 aanwezig kon zijn) mochten Ben en Sjoerd onderling uitmaken wie als tweede zou eindigen; Sjoerd nam een toren voorsprong, maar helaas vergat hij een schaakje op te heffen, en zo won Ben alsnog de partij en de tweede plaats. Sjoerd eindigde wel als derde; Jaël en Kenneth hadden evenveel punten, maar Sjoerd had beide onderlinge partijen gewonnen.

Uitslagen

Bij de jeugd waren er acht deelnemers, het grootste aantal sinds het seizoen 2014-2015! Helaas was het kampioenschap na de eerste ronde al min of meer beslist; de favorieten Willem en Léon moesten meteen tegen elkaar, en Willem bleek ditmaal de betere. Daar liet hij het niet bij, want ook in de overige partijen reeg hij de overwinningen aan elkaar. Sterker nog, er ging geen halfje verloren, en zo werd Willem de eerste snelschaakkampioen bij de jeugd met een 100%-score sinds Jaël dat vier jaar geleden presteerde, en bovendien is hij de eerste speler die alle drie de jeugdtitels in één seizoen heeft veroverd! Léon eindigde wel als tweede op anderhalf punt achterstand, en nog eens anderhalf punt achter hem legde Marco beslag op de derde plaats.
(Overigens moet de wedstrijdleider met het schaamrood op de kaken bekennen dat hij, in zijn haast het kampioenschap bij de senioren in te delen, compleet was vergeten het bestand van het jeugdkampioenschap op te slaan… Hij heeft uit zijn hoofd de uitslagen gereconstrueerd, maar het kan zijn dat hij hier en daar een foutje heeft gemaakt. Gelukkig maakt het voor de eerste plaats geen verschil!)

Uitslagen

Daarmee zijn de laatste titels van het seizoen 2020-2021 vergeven; komende vrijdag start het nieuwe seizoen voor zowel senioren als jeugd met de eerste ronde(n) van de interne competitie!