Assen 1 soepel op weg naar het kampioenschap

Geen reacties op Assen 1 soepel op weg naar het kampioenschap

De eerste speelronde in anderhalf jaar was even wennen en dat begon al bij het vervoer. Na zes verschillende rijplannen voor heen- en terugreis en een ereronde om een onbeschadigde 5G-toren kwamen we uiteindelijk allemaal op tijd aan. Gertjan zelfs wat eerder omdat hij om kwart over 8 al in de trein zat vanuit Amsterdam vanwege het onchristelijk vroege tijdstip waarop ze beginnen in Sneek. We werden warm ontvangen in een frisse ruimte: er moet gelucht worden en als je niet lekker in het zonnetje zit laat de septemberlucht zich al gelden.

Het was wennen met de 3D-stukken en zoveel bedenktijd. Pieter en Geon gaven het goede voorbeeld door met normaal tijdgebruik wat verder te rekenen dan de tegenstander of hem rustig van het bord te schuiven. Rieks kon de concentratie niet lang genoeg opbrengen en speelde wat te snel, de rest gebruikte teveel tijd en kwam in tijdnood en dan heb je nog altijd nog Arjan.

Hij kwam in een een principiële Trompowsky met f3 en e4 en had op zet 10 nog een half uur op de klok. Er viel ook wel wat te rekenen in deze stelling.

1… Pxe4! 2. Dd4 Pxc3 3. bxc3 (3. Dxh8? Pe4+ 4. O-O-O en Arjans rekenkracht/intuïtie dat zwart ruim voldoende aanval heeft voor het materiaal klopt.) 3… Tg8 4. Db4 Da6 5. Pe2 O-O-O en zwart is eerder met de aanval en heeft een veel betere structuur. De partij was nog sneller afgelopen omdat Arjan alert was op een trucje en het koste wit wat zetten om dit helemaal te verwerken.

Gertjan kwam goed uit de opening al werd zijn zetvolgorde in de kroeg nog bekritiseerd. De computer zou het het allemaal goedkeuren en ”’misschien kost het ergens een half tempo, maar zo spelen die lafaards met hun gesloten Siciliaans toch nooit!”. Hij kreeg het loperpaar en kon zijn stukken steeds wat beter neerzetten terwijl de tegenstander niet veel uitvoerde. Ook hier was een tijdnoodfase en daarin was er één mogelijkheid voor witte equalizer, waarna pardoes met een simpele pionvork Gertjan een stuk won. En daarna nog een.

Maarten kwam vanwege een zieke Ivo terug op het oude nest en speelde als vanouds. Om wat zelfvertrouwen te krijgen had hij speciaal Chessbase weer geïnstalleerd en belangrijke varianten doorgenomen. 2… Pe4 in zijn vertrouwde Trompowsky kende hij wel goed toch..?  Ondanks dat ook een Trompaire lastpak in Sneek woont, wist de zwartspeler ook niet helemaal meer wat ie moest doen en kon Maarten rustig voortbouwen op zijn jarenlange ervaring. Die vertelde hem dat hij ergens misschien minder had gestaan, maar het verse schaakprogramma concludeert achteraf anders. Gewoon een klassieke Dijkstra partij dus waarbij met een wat ongebruikelijke th3-g3 manoeuvre een pion won en hij het wanhoopsoffer vakkunig pareerde.

Elmar wordt thuis gedomesticeerd en moet daarom zijn agressie kwijt op het schaakbord. Hij probeert aanvallender openingen, al kent hij deze nog niet helemaal. Elmar verloor/offerde een pion in een onduidelijke stelling, gelukkig koos zijn tegenstander voor het verkeerde eindspel en daarin was Elmar helemaal thuis: hij won met zijn loperpaar en actieve koning.

6-0 dus, maar mentaal was er al een punt voor de thuisclub op bord 2 genoteerd. Rieks had in een stelling met meer ruimte een zetvolgorde over het hoofd gezien en stond al lang een pion achter en verloren. Zelfs de teamleider had geen hoop meer en anticipeerde likkebaardend op het krat bier dat het teamlid dat de eerste 0 van het seizoen pakt zou moeten verzorgen. Geïnspireerd door vele mooie voorbeelden van Pieter probeerde Rieks steeds de weg van de meeste weerstand te bieden. Hij offerde uiteindelijk een paard voor een educatief eindspel.

Wit koos hier voor 50. Pxb2? voor een vrijwillige penning die altijd opgelost kan worden met een schaakje over de f-lijn, maar na 50… Kg8! vindt zwart een andere route om de koning te activeren. Het is moeilijk te geloven maar zwart is op tijd om de pionnen te winnen en remise veilig te stellen.

Tjapko’s eerste partij na het vaderschap was pittig. Hij was gewaarschuwd dat zijn jonge tegenstander nog weinig maatschappelijke verplichtingen had in corona en al veel beter zou zijn geworden. Daar kunnen Tjakpko’s bullet trainingspotjes tussen de luiers verschonen door moeilijk tegenop. Hij kwam wat beter uit de opening maar zwart wist vakkundig beetje bij beetje de druk te verlagen. Rond de tijdscontrole verzuimde Tjapko zijn passief geworden stelling uit te breken, daarna werd de druk teveel en moet Tjapko bier halen.

Na afloop heeft een select gezelschap Hare Majesteit Anna mogen ontmoeten bij een lokale kroeg, een waar genoegen!

Rating
Keuning, S. (Selwin) 2162 Struik, T. (Tjapko) 2282 1 – 0