Jubileumboek Schaakclub Assen

1 reactie op Jubileumboek Schaakclub Assen

Op de jubileumdag werd tevens het jubileumboek van Schaakclub Assen uitgereikt. Het boek beslaat bijna 180 pagina’s en is mede mogelijk gemaakt door Ordina en Stichting STILA.

In het boek wordt de historie van Schaakclub Assen beschreven. Het boek bevat de volgende bijdrages:

• Historie Schaakclub Assen (Sjoerd Homminga)
  • Interne competitie (Jacob Dijkstra)
  • Externe competitite (Pieter Tromp)
  • De Asser jeugd door de jaren heen (Martin van Velzen)
  • Open Drents en Dieren (Rieks Taal)
  • Interview met Jan Boer (Tinus Spriensma)
  • Interview met Cor v/d Werff (Jacob Dijkstra)

Verder heeft een 25-tal leden nog een persoonlijk stukje ingestuurd. Het volledige boek is door Aart Strik nog eens geredigeerd.

De eerste exemplaren van het boek werden uitgereikt aan Haijo Sleijfer (Ordina) en Jetta Klijnsma (Commissaris van de Koning).

De aanwezige leden hebben reeds een boek ontvangen. De overige leden kunnen hun boek bij een reguliere clubavond in ontvangst nemen. Er is nog een beperkt aantal exemplaren beschikbaar voor niet-leden. Neem hiervoor contact op met het bestuur.

1 gedachte over “Jubileumboek Schaakclub Assen

1. Tinus Spriensma

Even een paar persoonlijke noten bij dit waardevolle jubileumboek – toch sneu, dat Jaël op de foto op p. 122 is weggeknipt …

P.29 1971-72 clubkampioen L.J.Oomkes. Luite was sinds sept. 1970 predikant te Hijken (dat damdorp!), sinds april 1975 te Elburg (waar “onze” Jan de Kort – zie p. 46, 52 – schaakte) en sinds april 1983 te Meppel. Daar schaakt hij dan bij MSV en het tweede helpt hij in 2007 met één partij aan een kampioenschap. In 2011 is hij eens periodekampioen in de B. KNSB-rating 01-12-2021 1619.
    Ik ontmoette hem voor mij verrassend bij een NK Pastores en ik moest de groeten doen aan Hette Smedema. Heb ik gedaan.
    Op dezelfde pagina ontwaar ik iemand, die later minister van Defensie zou worden. Onder een andere achternaam weliswaar … Wie is mijn bron?

P. 23 Jan van den Brink was vijf seizoenen voorzitter. Dat had ik niet achter de man gezocht. Maar ik hoorde hem wel eens zeggen, zo ongeveer: “Wat is ons bestuur tegenwoordig toch druk!”

P. 123 Die Cas van der Graaf, de eerste jeugdkampioen, vertelde het me bij ATV De Hertenkamp. Ik was stomverbaasd; hoe kon dat? “Ik speelde 1. d4 en daar wist niemand raad mee.” Zijn broer heet Jaap schaakt bij Staunton en won in 2013 van Ben van Os (Assen 3 tegen Staunton 4).
    .