Jubileumwedstrijd eindigt in ruime overwinning oud-Assenaren

Als onderdeel van de viering van ons honderdjarig bestaan werd gisteren (20 november) een wedstrijd georganiseerd tussen huidige leden van onze vereniging en ex-leden. De samenstelling van het team van oud-Assenaren had wat voeten in de aarde omdat enkele beoogde spelers onder de huidige corona-maatregelen niet konden meedoen, maar uiteindelijk werd er een mooie line-up geformeerd van negen ex-leden. Helaas viel de beoogde eerste-bord-speler van de oud-Assenaren op het laatste moment alsnog af, waardoor de wedstrijd uiteindelijk over acht borden gespeeld werd in de vorm van een tweetal rapidpartijen.

Door het wegvallen van het geplande eerste bord werd de confrontatie tussen Elmar Hommes (Assen) en Jan Baljé (oud-Assen, tegenwoordig Groninger Combinatie) tot topbord gepromoveerd, en Jan wist beide partijen eigenlijk redelijk geruisloos in zijn voordeel te beslissen. Op het tweede bord, waar Maarten Dijkstra (Assen) het opnam tegen Ruurd van der Meulen (ex-voorzitter van onze vereniging, daarna nog een aantal jaar actief bij HSP), was het een stuk spannender. Maarten won weliswaar beide partijen, maar Ruurd gaf hem met name in de tweede ronde uitstekend partij, en moest pas in de laatste seconden het hoofd buigen. Het derde bord leverde een ontmoeting op tussen Sybrand Houtsma (Assen) en Coenraad Spaans (tweevoudig jeugdclubkampioen en ex-jeugdleider van onze club, tegenwoordig lid van LSG); de eerste partij eindigde na knap verdedigen van Sybrand in remise, maar Coenraad wist de tweede partij overtuigend naar zich toe te trekken. Bord 4 was eigenlijk min of meer éénrichtingsverkeer, want Jan Kuperus (Assen) bleek niet opgewassen tegen de schaakkracht die Mark Jager (onze voormalige ‘Belgische miljonair’) tentoonspreidde. De eerste partij ging nog wel lang gelijk op, maar nadat Jan dameruil vermeed ging Mark er op de damevleugel en in het centrum dwars doorheen. Ook het vijfde bord leek een eenzijdige confrontatie te worden, maar Cor van der Werff (Assen, met ruim 40 seizoenen ons langst actieve lid!) kreeg in de eerste partij in verloren stelling een toren cadeau van Hans Verkerk (voormalig secretaris en toernooiorganisator bij onze vereniging), waarna tijdnood voorkwam dat Cor het hele punt kon opstrijken. In plaats daarvan werd het remise, waarna Cor in de tweede partij zelf een toren in liet staan en daarmee Hans het volle punt schonk. Bord 6 was misschien nog wel de meest eenzijdige confrontatie: Pieter Hofman (Assen) leed twee kansloze nederlagen tegen Maarten Bosma (ook voormalig secretaris van onze vereniging). Bord 7 bracht een prachtig affiche met twee veteranen van onze vereniging die onderling al menig robbertje hebben uitgevochten. Ook nu was het in beide partijen spannend, maar uiteindelijk bleek Tinus Spriensma (Assen) toch te zwak voor Jannes Jansema (ex-voorzitter van onze club). Op het laatste bord vond een ontmoeting plaats tussen twee heren die begin jaren ‘90 veel voor onze jeugdafdeling hebben betekend; Jacob Dijkstra (Assen) volgde hier het goede voorbeeld dat Maarten hem gaf door beide partijen tegen Richard van Dalfsen (ex-jeugdcompetitieleider van onze vereniging, tegenwoordig vooral actief in Shogi) redelijk overtuigend te winnen.

Al met al mag toch wel de conclusie worden getrokken dat de oud-Assenaren toch wel een maatje te groot waren in deze wedstrijd, maar aan de andere kant is het toch wel een compliment naar onze vereniging dat we blijkbaar zoveel sterke spelers hebben voortgebracht!

Oud-AssenAssenRonde 1Ronde 2
Jan BaljéElmar Hommes1 - 01 - 0