Assen 1 redt het niet tegen LOS

Geen reacties op Assen 1 redt het niet tegen LOS

26 november 2021… een spannende dag. Niet omdat die dag de wedstrijd plaatsvond, maar vanwege de Corona-persconferentie. Was het mogelijk om nog te spelen? Wat zou er met het aanvangstijdstip gebeuren? Wie test er positief op de dag van de wedstrijd? Teamleider (of is een lange ij hier toepasselijker?) Geon maakte overuren om alles rond te krijgen.

Het verlossende woord viel al snel: op 27 november mocht er nog gespeeld worden. Weliswaar sloot het Markehuus om 20.00 uur, maar de ambitie om dit tijdstip te halen was niet aanwezig. Vooraf overheerste optimisme: doorgaans boeken we goede resultaten tegen LOS (of de voorganger SISSA), zelfs met een flink ratingnadeel.

De eerste partij die eindigde was die op bord 5. Hier nam ik het op tegen Erik-Jan Hummel. Beiden volop gemotiveerd…om er zo snel mogelijk een eind aan te maken. Binnen een uur een snelle remise. De rest van de partijen was een stuk spannender en deze duurden vrijwel allemaal tot aan de tijdcontrole.

Rieks was als tweede klaar. Op bord 2 kon hij de enigszins gedrukte stelling tegen Koen Lambrechts niet houden. Een pion ging verloren en het eindspel bood geen kansen meer op remise.

Even later volgde een opsteker op bord 6. Hier nam Gertjan het op tegen Hendrik de Groot. In een Wolga kwam Gertjan prettig uit de opening, maar even later leek het voordeel wat te verzanden. Met het mooie trucje a6 verzekerde hij zich van een prachtstelling en even later ging tegenstander Hendrik door zijn vlag in verloren stelling.

Op bord 7 vond het duel der naamgenoten plaats. Arjan D nam het op tegen Arjan D. Dwarshuis tegen Dijkstra. Onze Arjan kwam met twee pionnen voorsprong uit de opening, maar dit betekende wel een flinke ontwikkelingsachterstand. De twee pionnen moest hij even later teruggeven, de ontwikkelingsachterstand bleef echter. Na kwaliteits- of torenverlies streek Arjan de vlag.

Het belangrijkste duel vond plaats op bord 4. Geon nam het hier op tegen oud-Assenaar Renze. Renze bleek dit keer goed uitgerust en hoefde niet te werken, en wist dus in tegenstelling tot vorige week het Markehuus wel te vinden. Geon kwam prettig uit de opening en leek een fijne stelling te hebben. Daartegenover stond een niet-gerokeerde koning. Vanwege de standen op de andere borden leek Geon wat te willen forceren en kwam hierbij bedrogen uit. Renze zeurde na afloop nog lang door over een verslag dat er nog niet was. De volgende mag hij zelf schrijven 🙂

Aan de overige borden hadden we dus punten nodig. Het leek er lang op dat Elmar op bord 8 het punt binnen zou brengen tegen Casper Rupert. Optisch zag het er zeer sterk uit voor Elmar, maar Casper profiteerde optimaal van de rommelkansen en wist de partij in zijn voordeel te beslissen.

Traditiegetrouw nam Maarten het op tegen Frits Rietman op bord 3. Indien mogelijk nemen zij het tegen elkaar op met meestal goede stellingen en resultaten voor Maarten tot gevolg. Deze keer liep het echter iets anders. Maarten miste een kansje in de opening en kwam gedrukt te staan. Frits wist een pion te winnen, maar daar stonden ongelijke lopers tegenover. Nadat Maarten goed verdedigde en alle stukken wist te ruilen eindigde het in remise.

Tot slot Tjapko op bord 1 tegen Paul ter Vergert. De opening werd door Tjapko zelf als volgt omschreven: “Het is nu misschien saai, maar straks misschien niet meer. Of we komen in een heel saai eindspel terecht. Zoals je begrijpt heeft dat laatste mijn voorkeur. Helaas voor Tjapko kwam zijn voorkeur niet uit. Toen hij een pionnetje meesnoepte, bracht wit een aantal tactische grappen en een aanval op het bord. Na nauwkeurig verdedigen van Tjapko en een tactische afwisseling bleef een toreneindspel over met een gevaarlijke vrijpion en 1-2 pionnen meer voor Tjapko. Dit werd keurig uitgespeeld.

Helaas dus een 5-3 nederlaag. Laten we hopen dat we snel revanche kunnen nemen in de volgende wedstrijd.