BSSK Assen 2022 ontaardt in “Open Kloostertuin Kampioenschap”

Vorig jaar moesten we noodgedwongen een pauze inlassen, maar nu de omstandigheden omtrent COVID-19 gunstiger zijn kon vandaag het BSSK Assen weer georganiseerd worden. Qua deelnemersaantal hadden we zeker niet te klagen met 69 aanmeldingen, waarvan 60 ook daadwerkelijk meededen. Vooral de Kloostertuin had daar een grote invloed op, want zij meldden een ook voor hun begrippen ongekend aantal kinderen aan: maar liefst 41! Het zal dan ook niet verrassend zijn dat zij met het gros van de prijzen naar huis gingen…

Groen

In de groene groep (t/m 9 jaar) had ik vooraf Wart Koopman (9) als favoriet ingeschat, maar het liep net even anders. Wart won wel zijn eerste vier partijen, maar leed in de vijfde ronde een verrassende nederlaag tegen Matthijs Kort (8), die ook zonder puntverlies was. Doordat Matthijs een ronde later zelf ook onderuit ging werd het nog spannend, maar nadat Matthijs en Wart ook hun laatste partij wisten te winnen bleek Matthijs op de valreep een half weerstandspuntje meer te hebben, en daardoor werd hij alsnog kampioen van de groene groep. Wart won uiteraard wel het klassement van de negenjarigen.

De prijswinnaars:

t/m 8 jaar:

1. Matthijs Kort, 6 uit 7
  2. Jason Walet, 5 uit 7 (31 WP)
  3. Niels Daanje, 5 uit 7 (30 WP)

Eervolle vermelding: Rio Chow, 5 uit 7 (26,5 WP) en de enige die Matthijs wist te verslaan!

9 jaar:

1. Wart Koopman, 6 uit 7
  2. Tydo Schans, 5 uit 7
  3. Joas van Til, 4,5 uit 7

Eindstand groene groep

Blauw

In de blauwe groep (10 jaar en ouder) waren er vooraf drie favorieten: de top-twee van de groene groep van twee jaar geleden Simon Kolijn en Imara Hardeman (beiden inmiddels 11, en lid van SC De Paardensprong) en het aanstormende Asser talent Stijn Faber (10). Stijn moest echter al vroeg in de achtervolging door een verrassende nederlaag in ronde 2, terwijl Simon en Imara hun eerste vier partijen wonnen en dus in de vijfde ronde tegenover elkaar zaten. Twee jaar geleden was Simon nog de betere, maar nu trok Imara aan het langste eind, en nog een overwinning later was duidelijk dat alleen Stijn Imara nog van de titel af kon houden. Stijn, die na zijn nul in ronde 2 verder alles weer had gewonnen (waaronder een opvallend eenvoudige overwinning op Simon in ronde 6), wilde echter vooral het kampioenschap van de tienjarigen veiligstellen. Een solide remise was het gevolg, waarmee Imara zich tot kampioen van de blauwe groep kroonde!

De prijswinnaars:

10 jaar:

1. Stijn Faber, 5,5 uit 7
  2. Julian Gerrits, 5 uit 7
  3. Hugo Vos, 4,5 uit 7

11 jaar en ouder:

1. Imara Hardeman, 6,5 uit 7
  2. Simon Kolijn, 5 uit 7 (31 WP)
  3. Mathies de Groot, 5 uit 7 (30,5 WP)

Eindstand blauwe groep

Scholen

Met al die individuele prijzen voor de Kloostertuin moesten ze eigenlijk ook wel het scholenklassement domineren, en dat gebeurde: ze pakten niet alleen de hoofdprijs, maar het gehele podium en ook nog de vierde plaats! De Veldkei, dat na een paar jaar niet of nauwelijks deelgenomen te hebben weer met een mooie groep vertegenwoordigd was, was met een vijfde plaats best of the rest, terwijl Theo Thijssen, de enige andere school die met een grotere afvaardiging aanwezig was, nog een plaatsje lager eindigde.

Eindstand scholen

Zeker onder de huidige omstandigheden was het wat mij betreft een uitermate geslaagd toernooi. Hopelijk tot volgend jaar!

Verslag SC De Paardensprong