Assen 2 zet reuzenstap richting kampioenschap

Op papier had de thuiswedstrijd tegen Tjonger Aa Linde een prachtige finale kunnen zijn: de op papier grootste concurrent in de slotronde! Alles is echter anders gelopen: omdat de vijfde ronde is uitgesteld naar 21 mei hebben we nog een ronde te gaan, en TAL is ondertussen al tegen drie nederlagen aangelopen, waardoor zij kansloos zijn voor het kampioenschap. Desondanks blijft het uiteraard een sterk team, ook als ze niet op volle oorlogssterkte verschijnen! Ook wij hebben in dat opzicht een veer moeten laten omdat Maarten D. te vaak in het eerste heeft moeten invallen, maar verder hadden we gistermiddag (23 april) de gehele basisopstelling ter beschikking. Een titanenstrijd dus, en het beslissende resultaat viel dan ook pas na de tijdcontrole!

Voor deze gelegenheid mochten onze NK-gangers Léon en Jaël aantreden aan de topborden, maar helaas konden ze geen van beide een goed resultaat pakken. Jaël had in de opening tijdelijk een pion geofferd, maar net toen hij dacht die weer terug te winnen werd hij lelijk getruct en verloor er nog één. Zijn stelling was daarna een ruïne, en de tegenstander had niet veel moeite het punt binnen te harken. Léon trof op bord 1 de sterkste tegenstander, en werd genadeloos vastgezet op de damevleugel. Met een stukoffer brak wit door, en hield uiteindelijk een gewonnen toreneindspel over.

Gelukkig scoorde Maarten H. tussendoor tegen. Zijn tegenstander verbruikte veel bedenktijd en besloot remise aan te bieden op het moment dat hij een kwaliteit won. Maarten had echter ruim voldoende compensatie en speelde dus door, en na een blunder in tijdnood mocht hij op d8 mat geven.

De enige remise van de wedstrijd kwam op naar van Sybrand, in zijn eerste wedstrijd sinds ronde 2! Hij sloeg de pionnen van zijn tegenstander op de damevleugel uit elkaar en wist er misschien zelfs één te winnen, maar dat ging wel ten koste van zijn lopers, en toen de tegenstander remise aanbood ging Sybrand op safe.

Ikzelf mocht de gelijkmaker op het bord zetten. Grappig genoeg wist ik van tevoren al min of meer wie mijn tegenstander zou worden, omdat deze speler iedere vorige wedstrijd ook al op bord 3 had gespeeld! Het zal niemand verbazen dat er weer eens een Moderne Verdediging op het bord kwam, maar op zet 9 werd ik verrast door een zet die niet wordt genoemd in de boeken die ik heb. Gelukkig lukte het me redelijk om me een weg naar een gelijke stelling te improviseren, waarna mijn tegenstander op zet 17 flink misgreep:

Hans mocht ons op voorsprong zetten. Het zag er lange tijd redelijk gelijkwaardig uit, maar na een grootscheepse afwikkeling bleef een toreneindspel over met een pionnenmeerderheid voor Hans op de damevleugel. Dat was al gunstig, en toen hij ook nog torenruil mocht afdwingen bleek hij meteen ook naar dame door te kunnen lopen!

Ab draait tot nu toe een ongelukkig seizoen, maar gisteren viel eindelijk alles weer eens op zijn plaats voor hem. Hij mocht in behoorlijk tempo nogal wat stukken ruilen, waardoor de witte vrijpion op d5 zwakker en zwakker werd. Die ging uiteindelijk ook verloren, en met twee tegen één op de damevleugel, plus een ideaal staande toren, was het eindspel met de ogen dicht gewonnen. Eindelijk weer eens een puntje voor Ab dus, en op het best mogelijke moment ook nog, want het was het winnende punt voor ons!

Helaas moesten we daarna toch nog een derde nul slikken. Aart had namelijk op zet 41(!) een tussenschaakje over het hoofd gezien en verloor daardoor een stuk. Hij wist de strijd nog tot na 18:00 te rekken, maar moest uiteindelijk toch de nul accepteren, waardoor er helaas een einde kwam aan zijn mooie reeks in Assen 2 (3 uit 3)…

We hebben er voor moeten knokken, maar uiteindelijk hebben we toch weer de beide matchpunten in eigen huis kunnen houden. Nog één wedstrijd te gaan: 21 mei thuis tegen Staunton 2, dat gisteren verrassend onderuit ging tegen Groninger Combinatie 4, waar wij in de vorige ronde nog dik van wonnen. Bij winst komt het kampioenschap wel heel dichtbij, maar we zijn nog wel afhankelijk van Hardenberg 2, dat ook slechts twee verliespunten heeft en ook nog een wedstrijd uit de vierde ronde tegoed heeft. Eerst zullen zij echter in de volgende wedstrijd moeten aantreden tegen SISSA 2, dat naast hun nederlaag tegen ons verder maar één matchpunt heeft verloren… Een gelijkspel of een overwinning voor SISSA 2 in die wedstrijd zou ons prima uitkomen, maar laten we ons eerst en vooral op onze eigen wedstrijd concentreren. We gaan het zien over vier weken!

Uitslagen ronde 9 (KNSB)

1 gedachte over “Assen 2 zet reuzenstap richting kampioenschap