Léon verovert NOSBO-jeugdtitel AB!

Gisteren (14 mei) was het eindelijk weer eens tijd voor een open jeugdtoernooi in het NOSBO-gebied, het eerste sinds het Paardensprong-toernooi van maart 2020! Ook nu was De Paardensprong min of meer de hoofdorganisator, maar ze hadden ditmaal de handen ineen geslagen met enkele andere Groninger schaakclubs, en gezamenlijk hadden ze het Open Noord-Nederlands Jeugdkampioenschap uit de grond gestampt. In drie leeftijdsgroepen (AB, CD en EFGH) werd gestreden om de prijzen, en in de hoogste groep waren bovendien heuse NOSBO-titels te verdienen! Helaas wisten slechts twee Assenaren de weg naar Hoogkerk te vinden, maar ze deden het wel allebei uitstekend!

In de hoogste groep was Léon onze vertegenwoordiger, en vooraf leek de groep uit te draaien op een tweestrijd tussen hem en Sander Wage (Staunton), de twee veruit hoogste ratinghouders. In de praktijk liep het anders: terwijl Sander al in de eerste ronde tegen een nul aan liep, zette Léon zijn eerste drie partijen in winst om en had toen al een punt voorsprong op de rest! In de vierde ronde kreeg Léon het lastig, maar wist remise te keepen, en een ronde later stond het duel tussen de favorieten op het programma. Precies een week eerder speelden Léon en Sander ook al tegen elkaar, toen in de laatste ronde van het NK B. Toen werd het remise, maar ditmaal niet: in een spannende partij wist Léon een kwaliteit te winnen, gaf die terug om een winnend toreneindspel te bereiken, maar hoefde dat niet te bewijzen omdat Sander door de vlag ging! Daarmee greep Léon definitief de macht in de groep, en nadat hij ook de zesde ronde in winst had omgezet had hij anderhalf punt voorsprong en was het kampioenschap binnen! Dat was maar goed ook, want in de laatste ronde ging het toch nog even mis: één onzorgvuldigheid veranderde een winnende stelling in een verliezende, en zo moest Léon aan het einde van het toernooi toch nog een nul slikken. Een beetje jammer, maar het grotere geheel telt: Léon mag zich voor een jaar NOSBO-jeugdkampioen A en B noemen!

In de C/D-groep deed Stijn mee, en vooraf leek het een lastige middag voor hem te worden, want van de 45 deelnemers in deze groep was hij als dertigste geplaatst. De eerste twee partijen leverden dan ook geen succes op, waarbij ik wel moet opmerken dat Stijn in de eerste ronde tegen de uiteindelijke kampioen van de D-categorie speelde, die 700 ratingpunten meer had; geen schande dus! Daarna ging het gelukkig beter met twee overwinningen en was Stijn weer terug in de race om de prijzen. In de vijfde ronde stond een interessante confrontatie op het programma, want Stijn mocht met zwart aantreden tegen de Asser basisscholenkampioen Imara Hardeman! Vier weken geleden eindigde hun onderlinge partij in de laatste ronde van het BSSK in een snelle remise, maar daar kwam het nu niet van. Stijn wist knap een pion te winnen, maar in het eindspel toonde Imara zich toch net wat geslepener, al liep ze bijna nog een matnet in… Ook in de laatste twee ronden nam Stijn het tegen een meisje op, maar deze twee wist hij wel allebei te winnen, en zo kwam hij uit op 4 uit 7 en was het afwachten of het genoeg was voor één van de maar liefst zeven prijzen die in de D-categorie op het spel stonden. Helaas was het net niet voldoende: Stijn was gelijk geëindigd met een hoop andere spelers, maar alleen degene met de meeste weerstandspunten bleek in de prijzen te zijn gevallen. Desondanks mag Stijn uiteraard zeer tevreden zijn: hij is hoger geëindigd dan waar hij op grond van zijn rating thuishoorde, en zijn TPR was zo’n 300 punten hoger dan zijn eigen rating (841 om 542). Daar kun je mee thuiskomen!

Onze jeugd heeft dus weer eens een prima schaakdag gehad, en ook voor mijzelf was het mooi om weer eens een dergelijk toernooi bij te wonen en de jeugdleiders van andere NOSBO-verenigingen te ontmoeten. Dat is immers ruim twee jaar niet of nauwelijks mogelijk geweest!

Informatie (NOSBO-site)
Eindstanden: AB-groep, CD-groep

1 gedachte over “Léon verovert NOSBO-jeugdtitel AB!

1. Pingback: Schaakperikelen de afgelopen dagen | De Schaakreporter

Gesloten voor reacties.